אתיקה של החלפות קישורים

המאמר הזה נכתב מתוך תסכול הולך ומתמשך בכל הנושא של שיתוף פעולה בין חברות ומקדמי אתרים פרטיים, בעיקר בכל מה שקשור להחלפת קישורים ומאמרים. כמה פעמים קרה לכם שהחלפתם עם מישהו קישור ואחרי כמה חודשים גיליתם שהקישור שקיבלתם נעלם? ביצעתם החלפת מאמרים ואז גיליתם שהמאמר שלכם קיבל עוד כמה קישורים לאתרים אחרים? הנזק הנוסף שנגרם הוא שנוצר מתח בין מקדם אחד לחברו ומפסיקים לעבוד אחד עם השני. בסופו של דבר במקום להגיע למקסום של החלפות קישורים ומאמרים עם אותו מקדם, אחרי החלפה אחת הקשר מתנתק. ללקוחות שלנו ודאי שאין זה תורם.

לכן, אנו בחברת היידה, החלטנו לייצר את כללי האתיקה של קידום אתרים בתחומי החלפות מאמרים וקישורים מתוך כוונה שכללים אלו יהוו בסיס בריא לכל מקדמי האתרים. אתם מוזמנים להגיב, להוסיף להעיר להאיר וכמובן להפיץ בקהילת המקדמים בזירות השונות שלה על מנת לייעל את העבודה שלנו, לבצע החלפות קישורים ומאמרים באווירה נעימה מתוך אמון וכבוד הדדי ולא מתוך חשדנות. אמון גבוה יביא לשיתופי פעולה רבים יותר, שיגרמו לקידום הלקוחות שלנו באופן יעיל יותר.

מאמר זה יתמקד באתיקה של החלפת קישורים. תוכלו לקרוא גם על אתיקה של החלפת מאמרים.

עקרונות אתיקה עבור החלפות קישורים בין מקדמי אתרים

מתוך האמור לעיל מצאנו מספר עקרונות יסוד הנובעים מערך ההגינות אשר יש לפעול על פי הם.

  • ערך ההגינות

    • עקרון ההדדיות
    • עקרון האמינות
    • עקרון השקיפות

כללי האתיקה להחלפת קישורים

לינקים הם בעצם הכלי העיקרי שלנו בקידום אתרים וכדי לקבל לינקים מאתרים אחרים אנחנו עובדים הרבה מול מקדמים אחרים במיילים וטלפונים. זאת משום שכמות הלינקים לאתר במילות המפתח שלו הן מדד מרכזי בקידום האתר. הכללים הבאים מגיעים כדי להוות איזושהי אבן יסוד שלפיה יהיה מדד ללינקים ודרך פעולה נאותה בכל הקשור בהחלפות לינקים. להלן תהליך החלפת קישורים המודגם לפי עקרונות וערכי האתיקה להחלפת קישורים:

עקרון השקיפות

  • כל מחליף קישורים יכין רשימה מסודרת של אותם האתרים מהם הוא יכול להוציא קישורים אשר תכיל בטבלה את כתובות האתרים, מסודרים לפי PR יורד, נושא האתר, מהיכן ניתן להוציא קישורים (ממאמרים קיימים, מפוטר, מדף הבית וכו') והערות. בהערות ניתן לרשום האם ניתן לשלוח מאמרים לאתר זה, האם קיימות דרישות מיוחדות וכל מה שאתם רוצים שהאדם שאיתו אתם מחליפים קישורים ידע ויהיו מינימום תקלות. מומלץ לסמן אלו הם אתרי לקוחות/מקודמים ואלו הם אתרי תמיכה. גם אם אפשר לנחש את זה בקלות, זה מונע חיכוכים מיותרים (אני מביא לך קישור מאתר לקוח ואתה מציע לי אתר תמיכה???).

  • בתור צעד בונה אמון – שני מקדמי האתרים שולחים אחד לשני את המסמך הנ"ל. כן, אל תתביישו "לחשוף" את המידע הזה. אף אחד לא יגנוב לכם את הלקוח או את אתר התמיכה שלכם. הסיבה העיקרית היא שכאשר אתם עוברים על רשימה כזו של מקדם אחר, אתם מוצאים את הכמות הגדולה ביותר של קישורים שאתם צריכים בשביל הלקוחות שלכם. ברגע שאתם לא מודעים לכל האופציות שיש אצל המקדם השני, אתם מחליפים כ-2 קישורים ובזה מסתיימת ההחלפה. כמו כן, הדבר כבר מגביר את האמינות בין שני המחליפים ומוריד את החשדות שכל אחד חושף רק חלק מהמידע.

עקרון ההדדיות

זה העיקרון החשוב ביותר והרבה מהתסכולים שאנו חווים בהחלפת קישורים מגיעים מרמיסתו של עיקרון זה. כמה פעמים קרה לכם, שאתם מציעים קישור מפוטר או תת קטגוריה באתר וקיבלתם בחזרה הצעה לקישור מדף פנימי? כמה פעמים קרה שהצעתם אתר לקוח וקיבלתם בחזרה הצעה מאתר תמיכה מצ'וקמק שאפילו לא השקיעו בעיצוב באופן מינימיאלי?

ולכן:

  • מצאתם אתר/מיקום לקישור שאתם חפצים לקבל קישור ממנו? תציעו הצעה שווה בתמורה כבר על ההתחלה. המון פעמים קורה שמתנהל דיון עם מחליף קישורים אחר שנמשך על פני שבועות (!) עם תכתובת של 60 מיילים עד שבסוף סוגרים איזו החלפת קישורים מסכנה שבאמת לא שווה את כל הזמן שהושקע בדבר! תחשבו על הלקוח שלכם. הוא צריך לקבל כמות של קישורים טובים, אל תבזבזו את הזמן!

  • בפשטות תקפידו על הצעות הדדיות:

    • אתה מציע שאתר תמיכה שלך יקשר לאתר לקוח שלו? אל תבקש שאתר לקוח שלו יקשר חזרה אליך.

    • הוא מציע לך קישור מאתר לקוח? אל תציע לו אתר תמיכה אלא אם כן, לדעתך, אתר התמיכה שלך שווה כמו האתר שהוא הציע, אבל תפרט לו למה אתה חושב כך.

    • חוזק אתרים שווה – רבים מאיתנו מודדים חוזק של אתר בצורה שונה: לפי PR, לפי קישורים נכנסים, לפי כמות דפים, תנועת גולשים דרך גוגל ad planner, ולעיתים אף נכנס שיקול העיצוב (האם האתר נראה כמו אתר פרימיום, או כמו תבנית וורדפרס הכי בסיסית). עם זאת, מבלי לתת פרמטרים מדוייקים – תציעו בחזרה הצעות שוות למה שאתם מקבלים. אחרת אתם יוצרים בצד השני תחושה קשה שאתם מנסים לדפוק אותם, שאתם לא הוגנים ולמעשה הצד שני לא ירצה לעבוד אתכם יותר. ושוב בזבזתם את הזמן שלכם, או במקרה הטוב ביצעתם החלפה אחת. גישה זו אינה מקצועית בעליל.

    • מיקום הקישור – פוטר תמורת פוטר, דף בית תמורת דף בית, מאמר תמורת מאמר, דף קישורים תמורת דף קישורים (תגידו, זה יעיל בכלל?). כך זה באופן עקרוני. כמובן, שניתן להסכים על חריגה מההדדיות במידת הצורך.

    • אתם חושבים שאתם הוגנים? תשאלו את עצמכם לאחר שהצעתם משהו: "האם הייתי מסכים להצעה הפוכה?" אם אתם עונים בכנות שכן, אז אתם הוגנים.

  • גמישות הדדית – זה מאוד קשה לעיתים קרובות למצוא אתרים בעלי נושא משיק ועם זאת בעלי חוזק שווה (כאמור, חוזק שווה מבחינה סובייקטיבית בעיני כל מקדם ומקדם). לעיתים אין ברירה והדבר היחיד שמצאתם בתחום מסויים היא שאתר חזק של הצד השני יקשר לאתר לקוח פחות חזק שלכם. הסכימו על עקרון הגמישות ההדדית, לפיו שני הצדדים יקבלו בסוף התהליך את אותה התמורה, כלומר, גם אתם תתנו קישור מאתר חזק שלכם לאתר חלש של הצד השני.

עקרון האמינות

בפשטות העיקרון הזה אומר – "אל תרמו!"

  • אל תסכמו על החלפת פוטרים ואז תשימו את הקישור לפוטר רק בדף הבית אלא אם כן הדבר הוסכם והיה ידוע מראש.

  • אל תורידו קישורים מבלי להודיע לצד השני! רוב מחליפי הקישורים משתמשים בתוכנות שעוקבות אחרי הקישורים שהם קיבלו. הורדתם להם קישור? צפו לטלפון נזעם, להורדת הלינק שקיבלתם וקבלו בזבוז זמן משווע וחוסר אפקטיביות לטובת הלקוח שלכם. בסוף המאמר תקבלו קישור לתוכנת מעקב קישורים חינמית מבית start-seo. אני עובד איתה והיא עושה את העבודה ב-95% מהמקרים.
  • קרה וזיהית שירד לך קישור, אל תרתח אדון עזריאל! יש הרבה סיבות תמימות מדוע קישורים יורדים: האחסון של האתר השני עושה בעיות ואין גישה לאתר, האתר עובר מתיחת פנים ועוד. לא תמיד מנסים לדפוק אתכם! צור קשר עדיף טלפוני עם המקדם השני ותשאל אותו מדוע זה קרה. ברוב המקרים מדובר בחוסר שימת לב אם כי מעורב בזה לעיתים קרובות חוסר אכפתיות מכוונת.

אז איך עוקבים אחרי הקישורים שקיבלתם?

ברוב כלי ה- SEO יש כיום כלים ייעודיים למעקב אחר קישורים.  אנחנו למשל משתמשים בתוכנת LINK RANGER כדי לבצע את המעקב.  מזינים את הקישורים שאנו קיבלנו ממקדמים אחרים (למעשה אלו הלינקים ש”שילמנו” עליהם ולכן חשוב לנו לעקוב אחריהם שהם באוויר) ופעם בכמה זמן עושים בדיקה. ברגע שלינק ירד, התוכנה מראה אותו וכל מה שניתן הוא לשלוח מייל ענייני ונעים: “היי! איפה הלינק שלי? חכו חכו, מה אני הולך לעשות לכם?!”  או כמו שראינו לעיל, עדיף שיהיה ללא רגשות שליליים.

סיכום:

כל העקרונות לעיל: עקרון השקיפות, ההדדיות והאמינות יוצרים ביחד שיטת פעולה שמשקפת את ערך ההגינות ומאפשרת יצירת אמון בין מקדמים שמובילה למערכת יחסי עבודה ארוכת טווח עם החלפות קישורים רבות ואיכותיות יותר. 

אתם יכולים לרשום את עצמכם כאן בתגובות עם המייל שלכם, כשלמעשה המשמעות תהייה שאתם חותמים על האמנה לעיל, וכך אתם נכנסים לרשת של מחליפי קישורים איכותית שעומדת בסטנדרטים מקצועיים גבוהים.

תורכם:

  • האם העקרונות האלו מקובלים עליכם?
  • האם יש לכם מה להוסיף?
  • האם הייתם חותמים על כללי האתיקה האלו או שמא אתם מתנגדים אליהם ומדוע?

 

מאמרים נוספים