אתיקה של החלפת מאמרים

קודם כל הסבר קצר על היתרונות והחסרונות של טכניקת החלפת מאמרים וכן שתי הטכניקות הבסיסיות להחלפת מאמרים.

החלפת מאמרים – יתרונות

  1. הקישור שווה יותר – הכוונה היא כאשר אתה כותב מאמר ושם בו קישור עם מילת המפתח שלך, אתה צריך לדאוג שמילת המפתח תופיע גם בכותרת. כבר קיבלת נקודה על ההתאמה בין כותרת המאמר לאנקור טקסט המקשר לאתר שלך. אבל יותר מכך: בד"כ מערכות האתרים השונות שואבות את כותרת המאמר לכותרת הדף (Page title) ואז ההתאמה היא משולשת: כותרת הדף-כותרת המאמר-אנקור טקסט של הקישור.
  2. קבלת קישורים קלה – באופן יחסי קל יותר לבצע שליחת מאמרים מלהחליף קישורים. גם כי בעלי אתרים אוהבים לקבל תוכן חדש. אבל גם כי למאמר חדש יש דירוג PR=0. אמנם נכון שכולנו יודעים ש-PR לא אומר כלום, אבל בפועל מניסיון, החלפת קישורים לעיתים לא יוצאת לפועל כי שני מקדמים או בעלי אתרים מתחילים להתקטנן על דירוג ה-PR שיש בדף זה או אחר.
  3. WIN-WIN – שני הצדדים הרוויחו: אחד מקבל קישורים, השני מקבל תוכן חדש לאתר. תוכן חדש משמעותו שגוגל מבחין שהאתר לא סטאטי אלא מתעדכן וכן כאשר יש תוכן נוסף באתר יש כניסות נוספות לאתר מגוגל בביטויי זנב ארוך ואפילו בינוני.

החלפת מאמרים – חסרונות

  1. יש שתי דרכים להשיג מאמר מקורי – או שצריך לכתוב אותו או לקנות מאמר בכסף. כך או אחרת מדוברת בהשקעה נוספת שמרתיעה רבים.

לפני שנעבור לכללי האתיקה, שתי אופציות בסיסיות בהחלפת מאמרים:

  1. שליחת מאמר באופן חד כיווני – צד אחד נותן תוכן חדש והצד השני נותן קישור מאותו תוכן.
  2. החלפת מאמרים הדדית – WIN-WIN כפול: כל צד מקבל תוכן חדש וקישורים.

לאחר ההקדמות – נעבור לעיקר…

כמו בפוסט הקודם בו דיברתי על האתיקה של החלפת קישורים, גם בנושא הזה קורים מקרים בהם צד אחד עובר על כללים בסיסיים ומקשה על הצד השני, מכעיס אותו, ובסופו של עניין שיתוף הפעולה בינהם נפסק וחבל.

מאמר זה בא לייצר כללי אתיקה בנישה של החלפת מאמרים כך שהשומרים עליהם יוכלו להמשיך ליהנות מהיתרונות של הטכניקה הזו של קידום אתרים.

גם במקרים של החלפת מאמרים אנו נתקלים כל הזמן במתחים שונים במהלך המשא ומתן וכן בהפרת ערך ההגינות.  נזכיר אותם:

  • ערך ההגינות
    • עקרון ההדדיות
    • עקרון האמינות
    • עקרון השקיפות

כל העקרונות לעיל תקפים גם במקרה של החלפת מאמרים אם כי יש כאן דגשים מיוחדים אותם יש לסכם יחד מראש ועל הדרך אני מוסיף כמה טיפים:

  1. אורך מאמר וכמות קישורים – סכמו מראש מה אורך המאמר וכמה קישורים אתם שמים בו מראש. אם אתם לא עושים כן, אל תתפלאו שהמקדם השני אומר לכם: "מה פתאום שני קישורים? במאמר של 300 מילה אני מרשה רק קישור אחד! תבחרו איזה להוריד".  היחס המקובל הוא: 300 מילה – 2 קישורים. 500 מילה – 3 קישורים. אם כי, כמובן, הכל פתוח לדיונים.
  2. אתרי תמיכה ואתרי לקוחות – ישנו יתרון ברור בקישור שאתה מקבל מאתר לקוח מאשר מאתר תמיכה. גוגל אחרי עדכון הפנדה מזהה חוות תוכן שאין להם ערך לגולשים. ערך הקישורים מתוך מאמרים באתרים כאלו הוא נמוך יותר מאשר מאתרים אמיתיים, כאלו שיש אליהם הרבה קישורים נכנסים וכאלו שבאמת גולשים מסתובבים בהם ואף יכולים ללחוץ על הקישור ולהגיע לאתר שלכם (כמות הכניסה מקישורים אלו היא בדרך כלל מינורית ביותר). לפי עקרון ההדדיות – יש לשמור על איזון: אם ביקשת לשים את המאמר באתר לקוח של המקדם השני אל תצפה לתגובות נלהבות כשאתה מציע לו לשים את המאמר שלו באחד מאתרי התמיכה המצ'וקמקים שלך. תפרגן ותציע לו את אתרי הלקוחות הרלוונטיים שברשותך.

  3. איכות המאמר – כמו שציינו לעיל לגבי עדכון פנדה, גוגל מזהה כיום אתרים שהם חוות תוכן. אלו אתרים שכל המטרה שלהם היא לתמוך באתר אחר ובד"כ הם לא מספקים שום ערך חדש לגולשים ואף פחות מכך, לא מספקים שום מידע אמיתי. מאמר באיכות גרועה הוא מאמר שלאחר הקריאה בו לא רכשת ולא פיסת ידע חדשה אחת. כמה פעמים הצעתם את האתר שלכם שעוסק למשל בקייטרינג והמקדם השני שמעוניין לקדם את הביטוי סכיני שף שלח לכם מאמר שכותרתו "סכיני שף בשימוש קייטרינג" וכל המאמר מדבר על כך שיש קייטרינגים ויש סכיני שף והשפים שבקייטרינגים השונים משתמשים בהם. נו?! אז מה למדתם מהמאמר? כלום! אם אין לכם בעיה עם זה ואתם מסכמים את מראש אז זה בסדר. אבל כמו שאמרתי – הדדיות היא מילת המפתח כאן.

  4. איכות מאמרים באתרי לקוחות – הסעיף זה משלים את קודמו מבחינת איכות המאמר. קורה לא מעט שחילופי מאמרים הובילו לריבים כאשר סוכם מראש עם מקדם על החלפת מאמרים באיכות גבוהה לאתרי לקוחות. ואז התגלה כי בתמורה למאמר איכותי של 500 מילה שהוזמן במיוחד לאתרו – התקבל מאמר עלוב ונחות כדוגמת המאמר לעיל. במקרה הזה יש לתת הנחיות מאוד מאוד ברורות מה נושא המאמר ומה צריך להיות כתוב בו ומה לא צריך להיות כתוב בו. הרי צריך להבין שב-99% מהמקרים הלקוחות צריכים לאשר את המאמר הזה לפני שהוא עולה.

  5. נכונות העובדות במאמר – האם הייתם מוכנים לקבל מאמר שמה שכתוב בו הוא אוסף של טעויות עובדתיות? לאתרי לקוחות ברור שלא תרצו כי זה יביך אתכם כשבעל האתר יחזור אליכם נזעם – ובצדק. גם לאתרי תמיכה זה לא מומלץ. גם אם קריאת מאמר עם עובדות לא נכונות לא עושה נזק לאף אחד, גולשים שיקראו מאמר עם הרבה טעויות בתוכן, יבינו מיד שמדובר באתר זבל ויצביעו ברגליים (או בעכבר) ויעלו לכם את אחוזי ה-Bounce Rate. כאמור לפי עקרון ההדדיות – אם זה מוסכם על שני המקדמים אז nהבחינה האתית זה בסדר. אבל ההמלצה שלנו: אל תעשו שטויות!

  6. הוספת קישורים נוספים למאמר לאחר העלאתו – סכמו מראש האם מותר להוסיף במאמר ששלחתם קישורים נוספים. יש כאלו המעדיפים שהמאמר שהם הביאו לכם יישאר רק עם הקישורים שלהם ושלא תוסיפו מהמאמר הזה עוד קישורים לאתרים חיצוניים נוספים. כאילו הם אומרים: הדף הזה ששמתי באתר שלך הוא השגרירות שלי אצלך – אסור לך להשיג גבול! מדוע הם נוקטים בגישה זו? כי הטענה הרווחת היא שמיץ הקידום (link-juice) בדף מסויים עובר ומתחלק בין הדפים אליהם הוא מקשר. פחות קישורים בדף, יותר מיץ קידום.

  7. הורדת קישורים -תחזרו אחרי: זה משהו שלא עושים! הרי אתם רוצים לשמור על יחסי עבודה טובים. אז אל תעשו שטויות.

  8. מקוריות – זה לחלוטין לא אתי, ואפילו קצת חוצפה, לשלוח מאמרים שכבר נמצאים ברשת או כאלו שהופצו למקומות שונים והם עדיין לא מאונדקסים בזמן המשא ומתן בין שני המקדמים. מדובר בפשע של ממש שכן, גוגל, כידוע, לא אוהב תוכן כפול ולכן הדבר יגרום לנזק לאתר אליו נשלחים מאמרים שכאלו. כמו כן, הדבר נחשב לגול עצמי על ידי מפיץ המאמר הכפול שכן אין זה האינטרס שלו שהקישור שהוא מקבל יגיע מאתר שגוגל לא אוהב. ולכן, קחו אחריות: אם במקרה שלחתם את אותו מאמר לשני גורמים שונים – תהיו אחראיים ומקצועיים ותדאגו שישאר ברשת רק מאמר אחד. אל תזניחו את הנושא ותתייקו אותו בתיקיית "לא אכפת לי".
  9. תתן לי גם תוכן חדש וגם עוד קישור בתמורה לקישור שאני אתן לך – כאשר מבצעים החלפת מאמר חד כיוונית, אז כמו שאמרנו קודם, צד אחד מקבל תוכן שנותן לו ערך וצד שני מקבל קישור או שניים. לדעתי זה אמור לספק את שני הצדדים. עם זאת, במקרים רבים נתקלתי במקדם שקיבל ממני מאמר אבל רצה גם קישור מאתר נוסף שלי מתוך מחשבה שהוא מוציא לי קישורים ולכן גם אני צריך לתת לו. זה לא ממש לעניין לבקש קישור ממאמר מוכן – שהרי הושקעו זמן וכסף בכתיבת המאמר החדש והצד השני אכן קיבל ערך מכך. בקשת קישור בנוסף למאמר אינה צעד אתי או שנובעת מחוסר מודעות לערך של התוכן שהצד השני קיבל בחינם.
 
לסיכום:
  תשמרו על הכללים למען המשך עבודה ויחסי עבודה תקינים לאורך זמן ארוך. כמו כן, אתם יכולים לרשום את עצמכם כאן בתגובות עם המייל שלכם, כשלמעשה המשמעות תהייה שאתם חותמים על האמנה לעיל, וכך מקדמים אחרים ידעו שאתם עומדים בכללי ההגינות לעיל וכך הם יצרו איתכם קשר. 

 זהו. עכשיו תורכם:

  • האם אתם עובדים בשיטה של החלפת מאמרים? אם כן, מה הרשמים שלכם?
  • האם נתקלתם בהפרות אתיות?
  • האם יש כללים שהייתם רוצים להוסיף? האם יש כללים מיותרים ברשימה? היו פעילים למען עתיד קישורינו!

מאמרים נוספים