כולנו מכירים את החשיבות של קישורים בתור הגורם (כנראה מספר 1) בהשפעה על קידום אתרים בגוגל. אחרי שכולנו הבנו שכוחם של קישורים חשוב, נותר לנו רק ללמוד איך לנתח ולהעריך את כוחו של כל קישור כדי לבנות את פרופיל הקישורים האולטימטיבי לאתרים שלנו ושל הלקוחות שלנו.
פעם זה היה קל, היה מדד בשם Page rank של גוגל, שכולנו יכולנו למדוד בכל רגע נתון. מאז שגוגל הפסיקו לעדכן את הפייג' ראנק (לפחות לעיני המקדמים ובעלי האתרים), המדד הכי קרוב שיש לזה הוא של הכלים השונים לניתוח פרופיל קישורים.
הכלים המובילים כיום שאני לפחות ממליץ עליהם הם: Majestic seo, Moz open site explorer, Semrush ו- Ahrefs.
המדדים שאחראיים על ניתוח איכות הקישורים במג'סטיק SEO נקראים citation ו – TRUST ובפוסט זה אנסה להסביר טוב יותר מה הם אומרים וכיצד יש לנתח את הנתונים מהם.
מה זה Citation flow?
מדד זה נמדד על סמך כמות הדומיינים השונים המקשרים לאתר. ככל שמספר הדומיינים המקשרים לאתר גדול יותר- כך הערך שיופיע במדד זה יהיה גבוה יותר. מדד Citation אינו משפיע על מדד ה- TRUST בהכרח. כלומר בהחלט יכול להיות שעם גדילת כמות הקישורים ה- citation יעלה אך ה- Trust יירד.
מה זה Trust flow?
מדד זה נמדד על סמך איכות הקישורים המקשרים לאתר. ככל שאתר מסוים יקבל קישורים מאתרים איכותיים וסמכותיים יותר – כך יגדל הערך המוצג ב- Trust flow.
למעשה, בתקופה שבה גוגל ממקד את מירב הערך על איכות ולא על כמות – אתם וודאי מבינים שהאינטרס האמיתי של כל אתר הוא שה- Trust flow יהיה גבוה ככל האפשר. למרות זאת, במרבית המקרים ציון ה- Citation יהיה גבוה יותר מה- Trust. הסיבה היא שאתר יכול לקבל קישורים רבים, אך רק חלקם יהיו קישורים מאתרים איכותיים וסמכותיים. זה די הגיוני, כי אם אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאתרים מקבלים הרבה "קישורים טבעיים" מפורומים, אינדקסים וכו'… אז בהחלט כמות הקישורים הפחות איכותיים וסמכותיים גדלה כל הזמן.
ממספר מחקרים ומאמרים שקראתי, ציון Trust גבוה בדרך כלל גם מעיד על טרפיק אורגני גדול שאתר מקבל.
שורה תחתונה: כדי שאתר יקבל ערך Trust flow גבוה – צריך להיות לו קישורים מאתרים איכותיים וסמכותיים שבדרך כלל יקשרו לתכנים באיכות גבוהה וימשכו טרפיק אורגני גדול. (במילים אחרות: ההגדרה של גוגל ל- SEO כמו שהוא צריך להיות).
היחס שבין Trust flow ו – Citation flow
אחת הנקודות שיש להתעכב עליהן היא היחס שבין שני המדדים. לכאורה אמרנו שלרוב ערך ה- Citation יהיה גבוה יותר מערך ה-Trust בכל אתר. אך בהחלט ישנם מקרים (מעטים) בהם ה- Trust גבוה יותר ולרוב זה מסמן על פרופיל קישורים מאוד איכותי.
השאיפה של רובנו תהיה להגיע ליחס של 1:1 כלומר שערך ה- trust יהיה שווה לערך ה- citation או לפחות קרוב לזה ככל האפשר. אם ה- Trust גבוה יותר זה מעולה! (אבל כפי שאמרנו לא קורה במרבית האתרים).
דגל אדום!
דגל אדום עבורכם יהיה במידה והערך ב- citation גבוה משמעותית מהערך המוצג ב- Trust. זה מעיד שמרבית הקישורים המופנים לאתר אינם איכותיים וכנראה יותר פוגעים מאשר תורמים לקידום האתר.
שימו לב שאפשר למדוד גם ברמת הכתובת URL הבודדת וגם ברמת האתר הראשי (Root domain).
Topical trust flow – היתרון האמיתי של מג'סטיק
בכל הקשור לקישורים איכותיים – לרלוונטיות יש השפעה חשובה מאוד. ככל שנקבל קישורים מאתרים איכותיים ורלוונטיים בנישה שלנו – כך הקידום של הביטויים הרלוונטיים לאותה נישה יהיה טוב יותר.
במהלך 2014 מג'סטיק הוסיפו שדרוג מעולה למערכת, כשהוסיפו לכל אתר ניתוח נושאי בו ניתן לראות מהן הקטגוריות המובילות בהן אותו אתר נחשב לסמכותי יותר.
הניתוח הנושאי לפי קטגוריות מאפשר לנו לזהות טוב יותר מאיפה אנו רוצים לבנות קישורים, אילו קישורים לא כל כך רלוונטיים אלינו ואילו קטגוריות עלינו לחזק. כמו כן, זה בהחלט יכול לרמז לנו על מקור הענישה במידה והאתר שלנו ירד בדירוגים בעדכון פינגווין כלשהו.
עכשיו שנוכל לזהות ולהגדיל את הרלוונטיות וההשפעה שלנו בקטגוריות מסוימות שווה יותר לבדוק ולהתעקש על קישורים ממקורות רלוונטיים לפי המדד הנושאי של מג'סטיק.
רעיונות טובים יכולים להיות זיהוי של מובילי דעה, למשל ניסיון ליצור קשר ושיתוף של מובילי דעה בתחומנו. כך לדוגמה אם מאמר מסוים מאתר של חברת SEO משותף ע"י בארי שוורץ (שכפי שניתן לראות בצילום מסך – פרופיל הטוויטר שלו מאוד חזק ורלוונטי אלינו) – זה בהחלט יכול לתרום לנו.
עוד רעיון מעניין יכול להיות בדיקה של אתרים שאנו רוצים לפרסם בהם (אם באופן פרטי ואם דרך ה- GDN). אם אתר מסוים שאנו רוצים לפרסם בו הוא בעל TRUST גבוה ובקטגוריות הנושאיות קשור לאתר שלנו, ניתן להניח שלאתר הזה יש המון קישורים טובים וכנראה שיש לו גם טרפיק אורגני גבוה ורלוונטי עבורנו – שאולי נוכל למשוך ולהפוך ללקוחות שלנו.
לסיכום – איך משתמשים במדדים האלה?
• המטרה שלכם ליצור TRUST גבוה ככל האפשר, רצוי גבוה יותר מה- Citation. מדד ה- citation הוא נחמד אך לא שווה להשקיע בו יותר מדי. זה גם בדיוק תואם לאסטרטגיית בניית קישורים כיום – עדיף קישור אחד איכותי מ- 1000 קישורי סתם מאתרים ומקורות לא רלוונטיים.
• שווה לנתח לפי TOPICAL את האתרים שמקשרים אליכם ולנסות לקבל קישורים ממקורות סמכותיים בנישות בהן אתם רוצים להיות מדורגים. למעשה, במציאות כיום שווה לדאוג שרוב הקישורים (אם לא כולם) יהיו מהקטגוריה/נישה שלכם. זה כנראה יתרום למיקומים גבוהים יותר בביטויים החשובים לכם.
• שווה לנתח את הנתונים גם במבנה הקישורים הפנימיים באתר שלכם – כדי להעביר כוח ורלוונטיות לדפים החשובים.
• להמשיך לנסות להשיג את קישורי הזהב (אתרי ממשלה ולימודים)
• שימו לב שקישורי Nofollow עשויים להעביר citation אך לא מעבירים TRUST.
• שווה לציין שהמדד MozTrust דומה במהותו למדד Trust flow של מג'סטיק ואפשר להתייחס אליו באותה חשיבות.
לסיום, ממליץ לכם לצפות בוובינר בנושא בניית קישורים של עידן בן אור, חבר, קולגה ואחלה גבר