מה זה קוד סטטוס 410 ואיך משתמשים בו ל-SEO

רובנו מכירים את הודעת סטטוס 404, המודיעה לנו כי העמוד שחיפשנו לא נמצא. אך בפועל קיים גם קוד סטטוס 410, שהוא דומה לסטטוס 404 המוכר יותר, אך גם שונה ממנו. נסביר מה זה בכלל סטטוס 410 ומה הקשר שלו ל-SEO. נכון שהודעות שגיאה הן לא הצד הכי מרתק של שיווק דיגיטלי, אבל הישארו איתנו ונעביר לכם את המידע הזה בפשטות ובכיף.

מה זה סטטוס 410 ומתי הוא מוצג לגולשים?

קבלת הודעת סטטוס 410 לבקשה שלכם להגיע לדף אינטרנט מסוים, היא חלק מפרוטוקול התקשורת HTTP שבאמצעותו כל ה"קסם" האינטרנטי הזה קורה. בעולם הסטטוסים של בקשות דפדפן אינטרנט (Client) לשרת אינטרנט כלשהו (Server), הודעות הסטטוס ממשפחת 4xx (קודי סטטוס על רצף המספרים בין 400-499) אומרות שכנראה הייתה בעיה בבקשת הגישה לדף האינטרנט, בעיה אשר מנעה מהשרת להציג לגולש את הדף המבוקש.

בעוד שסטטוס 404 משמעותו שהדף אינו נמצא או אינו זמין, מסיבה כזו או אחרת, סטטוס 410 אומר שהדף אינו קיים לחלוטין וגם לא יחזור להתקיים. באנגלית, סטטוס 410 משמעותו "GONE".

במונחי גוגל, השרת מחזיר הודעת 410 כאשר הדף המבוקש הוסר באופן מוחלט וסופי. אפשר ליישם סטטוס 410 על דף אינטרנט בתהליך מכוון ומסודר, למרות שלא אחת מנהלי אתרים יעדיפו להשתמש בטקטיקה של הסרת ה-URL מהאינדקס של גוגל בעזרת כלי של גוגל עצמה או יוסיפו תגית שתסיר את הדף מזחילת מנוע החיפוש דרך קובץ robots.txt. אך לעיתים קוד 410 הוא דווקא פיתרון יעיל ומהיר להסרת דפים או לסמן לגוגל שהכתובת הזו כבר אינה רלוונטית.

סטטוס 404 מול סטטוס 410

נתעכב עוד רגע על ההבדלים בין קודי סטטוס 404 ו-410. על פניו שני סטטוסים אלו מאוד דומים ומשמעותם כמעט זהה, ולא אחת גם בפועל זה פחות או יותר ככה. אבל בכל זאת יש הבדלים ביניהם, בניואנסים שגוגל נותנת להודעות HTTP ספציפיות אלו למשל.

אנשי גוגל בעצמם התייחסו מספר פעמים לנושא הזה בדיוק, כאשר הם אומרים כי בטווח הבינוני/ארוך, קוד 404 וקוד 410 הם אותו הדבר מבחינתם. כאשר בשני המקרים כתובות ה-URL הללו תוסרנה מהאינדקס של גוגל, מכיוון שהדפים לא קיימים וכדי לא לבזבז זמן ומשאבים בזחילה בדפי אתר שאינם קיימים.

אך ההבדל, שיכול להיות משמעותי במקרים מסוימים, הוא שדף המציג סטטוס 410 (GONE) ולא סטטוס 404 (Not Found) בהחלט עשוי לרדת מהאינדקס מהר יותר, באופן כמעט מיידי ברגע שמנוע החיפוש מקבל את ההודעה שהדף הוסר לצמיתות ואף דף אחר לא יחליף אותו. אנשי גוגל אומרים שבאופן כללי, דף עם סטטוס 410 יוסר מהאינדקס כמה ימים מהר ומוקדם יותר לעומת דף עם סטטוס 404 שיוביל לדף 404.

השפעת סטטוס 410 על SEO ועל שימושיות האתר

אם אתם נמצאים בסיטואציה בה אתם צריכים להסיר מהר דפים מהאתר שלכם ולמנוע את הכללתם באינדקס של גוגל, בהחלט יתכן כי שימוש בסטטוס 410 יהיה יעיל וחכם. למשל דפים המכילים תוכן שאינו מתאים או שאתם לא רוצים שיקושר לאתר שלכם, תוכן הפוגע במהלכי קידום האתר שלכם וכדומה – למשל אחרי מתקפת סייבר על האתר בה הושתלו המון עמודי ספאם.

 

דוגמא אחרת יכולה להיות אם למשל הפסקתם למכור מוצר מסוים, ואתם לא הולכים לשים מוצר אחר באותה כתובת URL וגם לא רוצים שהמוצר הזה יהיה מקושר אליכם בחיפוש בשום דרך, בהחלט יתכן וכדאי ליישם סטטוס 410 בדף ולא סטטוס 404. תוכלו כמובן להכין דף 410 מעוצב, אסתטי ושיווקי שאומר שאתם כבר לא מציעים את המוצר/השירות ושהגולש מוזמן לגשת לאתר הבית וליהנות מחוויית הקנייה/השימוש באתר שלכם.

כך שיכולים להיות מקרים בהם סטטוס 410 עדיף על 404, מקרים בהם יישום סטטוס כזה ישפר את ה-SEO שלכם או ימנע פגיעה בדירוג האתר וב-קידום האורגני.

מאמרים נוספים