מה אתם צריכים ללמוד מהנפילה של פייסבוק, ווצאפ ואינסטגרם?

אז מה קרה החודש?

אם פספסתם את האירוע הדרמטי שהתרחש ב4 לאוקטובר כנראה שאתם חיים בכוכב אחר. האירוע הזה היה שווה בעוצמתו לרעידת אדמה של 5 בסולם ריכטר וגרם להשתקת מערכות, שיבוש עסקים, הפסדים כספיים ועוד, וגלי ההדף שלו עוד המשיכו להדהד שעות לאחר מכן. אז מה קרה? פייסבוק נפלה! המלכה של הרשתות החברתיות והוותיקה שבהם נפלה למשך קרוב לשש שעות אבל לא רק היא אלא כל הפלטפורמות הקשורות לרשת של פייסבוק כלומר אינסטגרם וווטסאפ הושבתו למשך שש שעות ארוכות והשאירו קרוב לשלושה מיליארד משתמשים ללא תקשורת . אולי זה נראה לכם אירוע זניח שעבר ונגמר אבל קודם כל חשוב להבין שישנם אנשים שפייסבוק זה מקור פרנסתם: שם הם מציעים את המוצרים שלהם, יוצרים קשר עם הלקוחות שלהם, מעדכנים על מלאי ועוד. השבתה של השירות הזה אומר השבתה של הקשר שלהם עם הלקוחות והפסדים כספיים. בנוסף גם ווטסאפ משמשת מעבר לתקשורת אישית גם לתקשורת עסקית ובארגונים רבים היא רשת חשובה ביותר בקידום ושימור העסק וכמובן גם אינסטגרם, כאשר ישנם עסקים העוסקים בצילום או מוצרים וויזואלים כמו עיצוב, מוצרי טיפוח ועוד שמתבססים בעיקר עליה. מעבר להפסד בזמן האירוע נגרם גם נזק משני של איבוד לקוחות אבל יותר מזה בעסקים רבים הכתה פתאום ההבנה שקידום ושימור של עסק לא יכול להתבסס רק על פלטפורמה אחת וחייבים לפזר את שיווק וקידום העסק גם לפלטפורמות אחרות.

פייסבוק
בתור בעלי עסקים – מה האופציות האפשריות לנכס דיגיטלי משלכם?

נתחיל בלהבין מה המשמעות של נכס דיגיטלי ומתי הוא בבעלותי על אמת – אם יש לי עמוד פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין או אפילו אתר בקוד סגור אולי יש לי נכס דיגיטלי אך הוא לא בבעלותי המלאה.
על פניו, זה קוסם לבעל עסק לבנות אתר בקוד סגור – זה עשוי להיות פשוט יותר, זול יותר ומהיר יותר בחלק מהמקרים ולכן לבעל העסק ישאר זמן רב יותר לעסוק בעבודה שלו ולא בשיווק. למעשה ניתן למנות מס' יתרונות למערכות קוד סגור – אבטחה לדוגמא. עם זאת, צריך לשאול את עצמנו האם אנחנו מוכנים שה"שאלטר" לאתר שלנו יהיה בידיים של מישהו אחר שהוא לא אנחנו וכאן מן הסתם התשובה אצל רוב בעלי האתרים תהיה – לא.

קוד סגור – המשמעות

בראש ובראשונה חשוב להבהיר שפעילות שיווקית נכונה תפעל תמיד במספר ערוצי שיווק שונים – אתר, רשתות חברתיות למיניהן, רשימת תפוצה ועוד. חלוקת ערוצי השיווק השונים חשובה גם כשמדברים על כל ערוץ בפני עצמו (ומה שהוא נותן לעסק) וגם לסינרגיה השיווקית שנוצרת בין הערוצים השונים.

החשיבות השיווקית של "לא לשים את כל הביצים בסל אחד" ניכרת במיוחד כאשר מדברים על פלטפורמות שיווק בקוד סגור – נניח ובחרתי בתור בעל עסק לפעול בערוץ שיווקי 1, לצורך העניין פייסבוק בלבד, מה המשמעות? אז פתחתי דף עסקי, התאמצתי להביא עוקבים, לחזק את הדף, כתבתי תוכן איכותי, בניתי קטלוג וכו' – השקעתי. על פניו הכל בסדר – העסק מתפקד ולקוחות ממשיכים לזרום אליי מהפייסבוק – שם אני מוכר וידוע ואז ביום בהיר אחד פייסבוק מחליטה לסגור לכם את דף הפייסבוק בלי שום סיבה ברורה (כמו למשל במקרה המפורסם של סטטוסים מצייצים) פייסבוק עוצרת מלכת (כמו שקרה החודש) מה המשמעות העסקית של זה עליי? אז כיום, ההשפעה העסקית של דבר כזה על עסק, עשויה להיות פטאלית ולהוביל לנתק עם הלקוחות, סגירה של ברז הלקוחות החדשים ובמקרים בהם באמת כל העסק בנוי על פלטפורמת שיווק אחת – אף לסגירתו.
המשמעות של ניהול נכס דיגיטלי פרטי הנמצא בידיים שלי, בפלטפורמת קוד פתוח כמו וורדפרס – מאפשר לי למעשה להיות "בעל הבית" האמיתי של האתר ולא להיות נתון לחסדים של מישהו אחר, נפל האתר? מקסימום מחליפים אחסון ויצאנו לדרך חדשה!

תובנות על קוד סגור מול קוד פתוח מהחודש האחרון

אז התובנה הראשונה היא לא להסתמך על אף פלטפורמה שיווקית שתעמוד לבדה. שיווק טוב הוא שיווק במס' ערוצים – הכי רלוונטיים לתחום המומחיות שלי.
למשווקים במערכות קוד סגור – למערכת קוד סגור ישנם יתרונות מסוימים, אך למי שרוצה אחריות ושליטה מלאה על הנכס שלו ללא תלות בגורם חיצוני – השבוע האחרון היה קריאה להתעורר – מומלץ לבחור בקוד פתוח.

מאמרים נוספים