דף הבית -> קידום אתרים בגוגל -> איך תדע אם חברת הקידום שלך דופקת אותך?
איך תדע אם חברת הקידום שלך דופקת אותך?

איך תדע אם חברת הקידום שלך דופקת אותך?

כאחד שעובד כבר שנים רבות בתחום הSEO – הסטיגמה שאני סובל ממנה הכי הרבה זה: "אתם כל התחום שלכם זה חאפרים" ובאמת עם כל כך הרבה שרלטנים בתחום – המצב לא פשוט. כשכל חאפר פותח "חברת קידום" ומציע קידום ב600 שקל – למה שלקוח יסגור עם חברה שמציעה אותו דבר על הנייר בפי 3-4 במחיר?

אז אני לא אומר שב600 שקל לא תקבלו מה שמציעים לך ב2000 כי אולי יש קוסמים שיכולים לעבוד קשה בסכומים האלו – אבל הנה כמה נקודות שחובה לבדוק שחברת הקידום שלכם מבצעת, לא משנה כמה אתם משלמים לה, כדי לוודא שהיא שווה את הכסף ועושה את העבודה.

מחקר מילים

מחקר מילים זה סוג של סיעור מוחות בין המקדם לבין הלקוח. בשלב הזה בוחרים ביטויים לקידום (זה יכול לנוע בין 2 ביטויים ל100). הלקוח אמור להציג בפני הלקוח את התחומים החשובים לו לקידום ואת קהל היעד – והמקדם אמור לבחור ביטויים שישרתו את הלקוח. זה אומר לבחור ביטויים תחרותיים שיביאו לקוחות. את מחקר המילים עושים בצמוד ל"כלי מילות המפתח" של גוגל. שנותן אומדן חיפושי כללי – אבל אפשר דרכו לשלוף מידע לא רע על כמויות חיפוש וגודל התחרות בגוגל. לצד הביטויים התחרותיים – המקדם בוחר גם ביטויים קצת פחות תחרותיים ויותר נישתיים במטרה שבד"כ גם יתקדמו יותר מהר.

שימו לב שהביטויים שנבחרו אינם חקוקים בסלע. המקדם אמור להציע שינוי ורענון לביטוי המפתח מדי כמה חודשים על מנת להביא גולשים לאתר מכיוונים שונים ולחזק את האתר בנקודות החלשות שלו.

דוח קבלת אתר / תחילת עבודה ומיקומים ראשוניים

כשאתם מתחילים קידום לאתר שלכם – חשוב מאוד לדעת איפה אתם עומדים. בשלב הראשון חברת הקידום חייבת לבחון את האתר שלכם באופן מעמיק. זה אומר שהם מוציאים דוח מפורט שכולל:

  • מקום אחסון האתר.
  • גיל הדומיין.
  • מהירות ויעילות האתר
  • כמות קישורים נכנסים.
    • בשלב הזה בודקים גם האם יש קישורים בעייתיים שמעידים על קידום שחור או קידום שלילי של מתחרים.
  • מצב התכנים באתר – ובדיקת מקוריות התכנים.
  • מצב האתר ברשתות חברתיות (האם יש דף אוהדים בפייסבוק, עמוד גוגל + ועוד)
  • מיקומי האתר בגוגל בביטויים שנבחרו.
  • בחירת דפי נחיתה (בחירה של דפים קיימים או הצעה להקמת דפים חדשים)
  • אתרים מתחרים לכם בביטויים שנבחרו.
  • בדיקת קודי מעקב (האם יש אנליטיקס עם קוד רימרקטינג וכלי ניהול אתרים – וובמסטר טולס) – במידה ואין קוד אנליטיקס באתר יש להטמיע קוד על מנת להתחיל ולבצע מעקב אחר תנועת הגולשים באתר.  במידה וקיים קוד, יש להוציא דו"ח ראשוני המציג את כמות הגולשים מדי חודש באתר בתחילת העבודה.

דוח קבלת אתר הוא דוח לקוני שבעצם מציג את האתר שלכם ברגע שבו חברת הקידום התחילה לעבוד עליו.

אם לא קיבלתם דוח קבלת אתר ומיקום ראשוניים – לעולם לא תדעו מה היה המצב ההתחלתי שלכם. ויכול מאוד להיות ש:

  • או שכבר הייתם מובילים בביטויים הללו וחברת הקידום עושה עליכם סיבוב ובעצם לא מקדמת אתכם אלא יושבת בסטלבט .
  • יציגו לכם שאתם מעל מתחרים שאתם הצגתם שבתכל'ס לא באמת מתחרים בכם…

דוח אופטימיזציה

כמעט ואין אתרים בעולם שכבר מוכנים לקידום כמו שהם. אלא אם האתר נבנה על ידי מומחה במערכת קוד פתוח מעודכנת עם תוספי SEO מעודכנים (למשל YOAST לוורדפרס) – כל אתר צריך לעבור תהליך אופטימיזציה ראשונית.

בתהליך הזה חברת הקידום חופרת בקרביים של האתר ומנתחת כמעט כל פרט בו:

  • כותרות ומבנה כותרות
  • תכנים
  • דפי נחיתה
  • תמונות
  • תגיות לתמונות
  • תגיות קנוניקל
  • הכפלות תכנים
  • קישורים
  • קישורים פנימיים
  • קובץ ROBOTS
  • קובץ Htacsses
  • בחינת מפת האתר בXML
  • בדיקת הררכיית התוכן באתר
  • ועוד ועוד ועוד

דוח אופטימיזציה אמור להיות דוח הנחיות למפתח האתר עם דרישות לשינויי האתר על פי צרכי הSEO. שלב זה מחייב שיתוף פעולה עם מתכנת האתר ועלול לגרום להוצאות נוספות מול המתכנת. לכן חשוב מאוד להיות מודעים לשלב הזה ולהיות מוכנים לכך שיש דברים שחברת הקידום לא יכולה לפתור וחייבת נוכחות של מתכנת.

דוח חודשי

זה החלק הכי חשוב שכמעט אף לקוח לא מקפיד עליו – ושרלטנים מנצלים את זה ופשוט דופקים את הלקוחות. חברה שמכבדת את עצמה תוציא ללקוח דוח בכל חודש עם פירוט הפעולות שהם ביצעו באתר כך שהלקוח יוכל לדעת בוודאות על מה הוא משלם.

ומה אמור להיות בדוח?

1)     קישורים לאתר

לאורך כל שנות הSEO קישורים נכנסים הם עדיין החלק הארי בעבודת הקידום.

פעם היה ממש קל. היינו הולכים לפורומים, אינדקסים, בלוגים ואתרי זבל – שותלים לכל לקוח 200 קישורים בחודש – הלקוח היה מתקדם וכולם היו מאושרים.

היום זה לא כך. גוגל מתעקש על איכות לעומת כמות. היום חברת קידום שמציגה ללקוח שלה מעל 20 קישורים בחודש – כנראה עושה נזק ללקוח. גוגל מזהה כשיש קישורים לא טבעיים בכמויות ועלול להעניש בהתאם. קישורים חייבים להיות פרופורציונלים לכמות הטראפיק וגודל האתר. אתר קטן אמור לקבל 4-5 קישורים בחודש בעוד אתר גדול יקבל 12-14 קישורים.

הקישורים צריכים להגיע מאתרים רלוונטים ומטקסט שקשור לאתר ולא להיות תלושים מהמציאות. קישור לאתר אופניים מאתר שמוכר צמיגים הוא הגיוני. קישור לאתר אופניים מאתר שמוכר שמלות – הוא קישור זבל. לפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו עובדים על קישור אחד כמעט שבוע עד שאנחנו מוצאים את הקישור הנכון, מהמקום הנכון שיתן את העבודה. ולפעמים הקישור הזה מקפיץ את האתר הרבה יותר מ40 קישורי זבל אחרים.

חברת קידום שרלטנית לא תציג בפניכם את הקישורים שהיא ביצעה. במקרה הטוב היא תציין: "החודש נעשו 12 קישורים" "החודש נעשו 60 קישורים" ויתחמקו מפירוט (בתואנת "אין לנו זמן לתעד הכל") אז או שהם לא עושים קישורים – או שיש להם סיבה טובה שלא להציג בפניכם.

נתקלתי בעבר גם בחברת קידום שקידמה צימר – ובמקום להפנות את הקישורים לאתר הצימר – הם הפנו את הקישורים לעמוד הצימר בפורטל הצימרים של החברה… כלומר קידמו את עצמם על חשבון הלקוח. ופירטו את הקישורים לפורטל החברה כקישורים נכנסים…

2)     דוח מיקומים

כמה הזוי שזה נשמע – לא כל חברה מוציאה דוח מיקומים מפורט.

דוח מיקומים מפרט את מיקומי הביטויים בתחילת העבודה ואת תהליך ההתקדמות ואיפה אנחנו היום. כך שהלקוח תמיד מודע למצבו. חברות קידום שקופות לחלוטין יתנו ללקוח חיבור למערכת המיקומים כך שיוכל לדעת בכל עת שיחפוץ מה הם מיקומיו.

שימו לב – אין דבר כזה כמעט שרואים רק עליות. טבעי מאוד שמדי פעם יהיו ירידות במיקומים. חברת קידום טובה אמורה לשים לב לדברים האלו על בסיס שבועי ולחזק את האתר בנקודות החולשה. אבל חברה שמבטיחה לכם שהאתר שלכם יהיה תמיד מקום ראשון בכל הביטויים היא בפירוש שרלטנית. כי או שהיא משקרת או שהיא בחרה לכם ביטויים ללא תחרות שלא יביאו לכם לקוחות.

3)     פירוט תכנים

אין קידום בלי תכנים. התוכן הוא המלך. זה היה כך ותמיד יהיה כך. חברת קידום אמורה להזין את האתר שלכם בתכנים רלוונטים, איכותיים ולעיתים גם ויראלים כדי למשוך קהל ולנהל דרכם קישורים פנימיים ויוצאים. אתר שלא מוזן בו תוכן בצורה מסודרת באופן קבוע – יתקשה מאוד להתקדם.

וכאן ההבדל בין חברת קידום טובה לשרלטנית.

חברת קידום שרלטנית תשתמש באתר שלכם כחוות קישורים לאתרים אחרים. זה אומר שהמאמרים שעולים לאתר שלכם תמיד יכילו קישורים יוצאים לאתרים אחרים ולא יהיו תמיד רלוונטים לאתר שלכם.

חברת קידום טובה ואיכותית תדאג לתכנים טובים באופן שוטף לצד הוצאת קישורים לאתרים אחרים (כמו כל דבר בחיים – אי אפשר לקבל קישורים לאתר בלי להוציא קישורים מדי פעם). חברת קידום טובה גם תדאג ב100% שהקישורים היוצאים לא הולכים לאתרים מפוקפקים או למתחרים.

סיכום

קידום אורגני זו עבודה סיזיפית שדורשת עירנות, עבודת נמלים והשקעה. ובשביל לקבל תמורה טובה – אין מה לעשות, צריך להשקיע גם כסף.

נתקלנו בהמון לקוחות שנפלו על שרלטנים שאפילו לא דאגו להכניס קוד אנליטיקס באתר. בעצם לקחו כסף כל חודש – ולא עשו כלום לאתר. הלקוח לא ידע על מה הוא משלם, מה הוא מקבל ומה קורה. הכרנו אפילו לקוח שהחברה הקודמת שלו לקחה לו סכום של 5 ספרות – והוא אפילו לא ידע איך מתפלג הכסף בין הSEO לPPC, מה המיקומים שלו, איזה ביטויים הוא מקודם – ואפילו לא כמה לקוחות הגיעו אליו בעקבות הקידום.

אז נכון – יכול להיות שאין דוחות ועדיין חברת הקידום תעשה עבודה איכותית. אבל אנחנו מאמינים שתחום הSEO צריך להיות שקוף ללקוח. הלקוח צריך לדעת לאן הולך הכסף שלו כדי שידע שמשקיעים בו ובעיקר – לא גונבים את כספו.

אודות אסף כהן

אסף כהן, נשוי ואבא ל2 ילדים, מקדם אתרים ומומחה SEO כבר שנים רבות ובעל עבר עשיר בתחום התקשורת הכתובה. אוהב לחפור, ללמוד וללמד. אסף הוא מנהל הפרוייקטים של "היידה" ומלווה מקרוב את כל תהליכי הקידום של הלקוחות.

5 תגובות

  1. אסף, אחלה של מאמר, כמה הערות:

    1. למרות שאני משתמש בגוגל אנליטיקס, אני לא רואה קשר מהותי בין זה לבין קידום אתרים.
    את כל הנתונים המעניינים לקידום, רואים בגוגל וובמסטר טולס ולא באנליטיקס. אנליטקס יכול לשמש את המקדם בשביל להראות מגמה של הגדלה/הקטנה בתנועה לאתר (וגם את זה רואים בוובמסטר טולס טוב יותר). לפי דעתי, ניטור וניתוח של גולשים הוא לא בדיוק התפקיד של מקדם האתר, יש אנשים שזה בדיוק העבודה שלהם.

    2. מבחינת הדוחות, מצד אחד מסכים איתך לגמרי. מקדמים צריכים לספק דוחות ראשוניים, דוחות על קישורים, מיקומים וכדומה.

    מצד שני, לצד לקוחות שבאמת לוקחים את עניין ה – SEO ברצינות הראויה, יש לא מעט שמעדיפים לא להתייחס לנושא ומעבירים את האחריות למקדם. אני עובד עם מערכת חיצונית אשר מאפשרת לי לשלוח ללקוחות שלי גישה לדוח מיקומים יומי (לא שבועי או חודשי. דוח יומי מלא על כל הביטויים הנבדקים, 100% שקיפות ) ויש לא מעט לקוחות שאפילו לא מסתכלים על הדוחות האלה (אני יודע את זה כי אני רואה מתי הם נכנסו לאחרונה).

    באותו עניין, שמעתי לאחרונה סיפור על מקדם ששלח ללקוח שלו דוח חודשי עם לוגו של המתחרה (כבדיקה) – הלקוח אפילו לא שם לב כי הוא לא פתח בכלל את הדוח 🙂

    3. בנוגע לתכנים, למרות שאני מסכים איתך שעדיף שהאתר יתעדכן מידי שבוע/חודש, אני לא רואה קשר ישיר בין זה לבין תהליך הקידום. ניתן לקדם בהצלחה גם אתרים שלא מתעדכנים בצורה שבועית/חודשית בהנחה שיש לביטויים שאנחנו רוצים להתקדם עליהם עמוד רלוונטי – רוב האתרים שאני מכיר, לא מתעדכנים בכל יום.

    • 1) אנליטיקס נותן לך מדדים על האתר. אתה יכול לראות דרכו את נקודות החולשה והחוזקה של פעולות הSEO. יחד עם כלי ניהול האתרים. אתה יכול לראות את הביטויים שדרכם מגיעה תנועה, נפח תנועה חודשי ועוד. איך אתה יכול לדעת שאתה עושה עבודה טובה אם אין אנליטיקס? מקדם אתרים שלא לפחות מוודא שיש אנליטיקס – הוא רשלן.

      2) זה בכלל לא משנה. למעשה – גם אם הלקוח מדפיס את הדוח 7 פעמים ואז גורס אותו בלי להסתכל – זה עדיין לא משנה. אתה בתור מקדם צריך לנפק את הדוחות. כי גם אתה אמור להסתכל עליהם מדי פעם ולראות את קצב ההתקדמות. מעבר לכך – זו תעודת ביטוח לעצמך. אחרי שנה וחצי של קידום פתאום הלקוח שואל "רגע רגע רגע… על מה אני משלם?" הופ – יש דוחות.

      3) הגישה שלי היא שעבודת תוכן חשובה לא פחות מעבודת קישורים. ובכל אופן – צריך שיהיה מעקב גם על זה.

      • 1. כל מה שציינת רואים בוובמאסטר טולס ואף יותר. שוב למרות שאני מקפיד להכניס אנליטיקס לאתרי הלקוחות החדשים, אני מאמין שהוא רלוונטי יותר לניתוח ושיפור יחסי המרה – עבודה שרוב המקדמים לא עושים כחלק מהריטיינר החודשי או לא יודעים בצורה טובה ומשתמשים בעיקר בהנחיות מומלצות.

        2. מסכים איתך, בדיוק בגלל זה, יש את זה 🙂

        3. שוב מסכים איתך שזה התהליך האידיאלי, בפועל זה לא קורה הרבה בעקבות בעיות שונות כמו תקציב, זמן וכדומה.

  2. אני אישית מאמין בשקיפות מלאה מול הלקוח. יש לא מעט מקדמי אתרים בשוק ורק חלק קטון מהם באמת ידעים להביא תוצאות. למרבה הצער, יש חברות שטוענות שהם יודעים להוציא תוצאות מהאינטרנט, מה שזה אומר זה שהם ממש מוציאים אותן מהאינטרנט כאשר יש חברות שמחזריות אותם בחזרה

  3. תכלס, חברה לקידום אתרים בדרך כלל מרכזת משאבים גבוהים בלייצר ללקוח את היכולת להבין את תההליך העבודה במיוחד בשלבים התחלתיים שאין עדיין תוצאות ללקוח…לפעמים יותר מאשר להשקיע זמן עבודה בפרויקט עצמו, לטעמי פשוט צריך לשלב בין היכולת לשקף בצורה שאינה פוגעת בביצועים ובטח לא על חשבון הצלחה.

השאר תגובה

כתובת הדואר האלקטרוני לא תתפרסם.השדות הדרושים - מסומנים *

*

חזור לראש העמוד