איך תנצלו את דו"ח ביצועים בגוגל סרץ' קונסול בצורה טובה יותר?

כלי מנהלי האתרים של גוגל (Google Search console) הוא ללא ספק אחד הכלים המשמעותיים והשימושיים ביותר עבור מנהלי אתרים ומקדמי אתרים. כלי נוח מאוד, עם מגוון יכולות ואפשרויות להפקת דו"חות, סטטיסטיקות ומידע רלבנטי במיוחד לקידום האתר בגוגל.  היום נדבר על אחד הכלים המשמעותיים ביותר שנקרא בעבר search analytics והיום נקרא דו"ח הביצועים.

אם גם אתם התעניינתם במידע שמופיע תחת אזור "ביצועים" בקונסול אך לא הצלחתם להבין לגמרי איך להפוך את האפשרות הזו לשימושית וישימה, ננסה לספק מידע וטיפים שימושיים במאמר הבא.

 search queries

דו"ח ביצועים כולל מונחים חשובים שיש להכיר לגבי חשיפת האתר ופעילות הגולשים בהקשר אליו, מדובר למעשה על כלי יעיל מאוד לבחינת שאילתות החיפוש של גולשים בהקשר לאתר הרלבנטי ובחינת עמודי התוצאות המובילים לשאילתות מסוימות. היכולת הזו של גוגל מאפשרת לבעלי אתרים ומקדמי אתרים להבין נכון יותר את מטרות האתר וכפועל יוצא לתכנן נכון יותר, להבין אילו שאילתות מביאות הכי הרבה קליקים לאתר, לזהות הזדמנויות מפוספסות שמצריכות יותר התייחסות ואופטימיזציה ועוד שפע של מידע שימושי.

קצת רקע

לפני שניכנס לעומק הדברים לגבי Search Queries חשוב להבין את הרקע של הדברים. שלבי הפעולה של מנוע החיפוש כוללים 3 שלבים מרכזיים:

  • "זחילה" – זו פעילות ה"רובוט" של גוגל שזוחל בכל דפי האתר.
  • אינדוקס – הכנסת דפי האתר והאתר עצמו לאינדקס של גוגל.
  • תוצאות החיפוש – דירוג האתר בהתאם לשאילתות חיפוש (Search Queries) והצגת התוצאות לגולשים.

אפשרות Search Queries שופכת אור על השלב השלישי והחשוב – תוצאות החיפוש שמוצגות לגולש ודירוג האתר. מהרגע שגולש לחץ על לינק לאתר שלכם, היכולות המתקדמות של גוגל אנליטיקס נכנסות לתמונה ושם מתבצעת מדידה על התנהגות הגולשים באתר.

דו"ח ביצועים ב- search console מתייחס לנתוני החשיפה של האתר בהתאם לשאילתות חיפוש – כך שבהחלט מדובר על מידע רב ערך שניתן לנצל לטובת קידום אתרים יעיל יותר. בין היתר מוצע כאן מידע חשוב אודות שאילתות החיפוש הרלוונטיות לאתר ואחוז ההקלקה של גולשים על כל מונח.  חשוב להבין כי בעוד שנתוני  Search Queries מספקים מידע מהותי ומגוון פעולות ישימות שניתן לבצע, זהו רק חלק אחד מתוך התהליך כולו שמטרתו להשיג המרות (Conversion) של הגולשים.  תהליך שמורכב ממדדים רבים, ביניהם חוויית משתמש טובה, אתר שבנוי נכון, תוכן איכותי וכן הלאה.

דו"ח ביצועים בממשק Search console

דו"ח ביצועים כולל לשוניות של חיפושים מובילים ועמודים מובילים, כמו כן יש כפתור פילטר והגדרת טווח תאריכים לבדיקה. אפשר להוריד מידע למחשב ולראות את קצב השינויים לעומת תקופה קודמת ומקבילה.

יש להכיר כמה מונחים חשובים:

  • שאילתה (Query): מה שהגולש מקליד בחיפוש גוגל.
  • חשיפה (Impression): כאשר דף מהאתר מוצג לגולש בתוצאות החיפוש
  • מיקום ממוצע (Average Position): המיקום הממוצע של האתר לשאילתת חיפוש מסוימת.
  • קליק (Click): כמות הפעמים שגולשים לחצו על תוצאות חיפוש והועברו לאתר.
  • יחס הקלקות (CTR): באיזו תדירות גולשים לחצו על חשיפת האתר בתוצאות – תוצאה באחוזים  (כמה הקלקות וכניסות לאתר מתוך סך חשיפות לדפי האתר בתוצאות החיפוש).

.

חקירת הנתונים בדו"ח ביצועים בקונסול

לפני חקירת הנתונים, חשוב לענות לעצמכם על כמה שאלות מרכזיות לגבי האתר:

מהן מטרות האתר? מיהו קהל היעד? מיקום קהל היעד? המכשירים שקהל היעד משתמש בהם בעיקר? מה מטרות קהל היעד? האם המטרות של שני הצדדים מקבלות מענה באתר? האם שאילתות החיפוש של קהל היעד תואמות לתוכן באתר?

פילטריםבעזרת הפילטר בממשק אפשר לקבל חלוקה של המחפשים לפי ארצות, אזורים וכן הלאה ולקבל תמונת מצב מעמיקה יותר. בעזרת נתונים אלו ניתן ליישם שינויים באתר כך שהוא יתאים ספציפית למחפשים בעלי פרופיל מסוים – למשל ממדינה מסוימת, מכשיר מסוים וכן הלאה. סידור התוצאות בממשק לפי קליקים ולא לפי חשיפות מאפשר לקבל תמונת מצב מדויקת יותר לגבי תנועה איכותית המגיעה לאתר – כך רואים אילו שאילתות מביאות לאתר שלכם הכי הרבה קליקים.

גוגל סרץ' קונסול מספק נתונים שלושה חודשים אחורה בלבד, כך שלקבלת טווח זמן ארוך יותר יש צורך להוריד את הנתונים למחשב באופן סדיר. החקירה של הנתונים העולים מ- Search Queries כוללת שאלות כגון האם אלו שאילתות שניתן לצפות להם באתר? האם הקליקים הם של תנועה איכותית (Qualified Traffic)? האם אפשר לבצע אופטימיזציה של הצגת האתר לשאילתת חיפוש מסוימת? ועוד.

יתרונות ויכולות נוספות של כלי שאילתות החיפוש

בהקלקה על שאילתת חיפוש מסוימת אפשר לראות אילו דפים מהאתר נחשפים בתוצאות החיפוש בהקשר לכל שאילתה. בעזרת Search Queries אפשר לזהות עמודים כפולים או כאלה שמציגים תוכן דומה ופוגעים בהיררכיית התוכן באתר. הממשק מאפשר לראות עמודים שמקבלים קליקים לשאילתות למרות שעל פניו אינם מתאימים, כך אפשר לשנות ולקבוע סדרי עדיפויות לבנייה נכונה יותר של האתר. הכלי הזה בעיקר מאפשר לראות כיצד האתר מוצג ומתפקד ביחס לשאילתות חיפוש שונות, עם פילטרים רבים ושלל אפשרויות לסידור הנתונים.  חקירת הנתונים מאפשרת לזהות טעויות או הזדמנויות ולבצע שינויים מתאימים באתר כך שהחשיפות, ההקלקות וההמרות יגדלו. לכלי Search Queries אפשרויות ויכולות נוספות לחיפוש וצמצום הנתונים – יעיל מאוד ובהחלט מומלץ להשתמש בו.

מחפשים רעיונות על מה לכתוב או מה לקדם באתר?

שימוש נהדר נוסף של שאילתות החיפוש בוובמסטר טולס הוא באפשרות שלו לספק לנו מגוון רעיונות לכתיבת מאמרים נוספים באתר וכמו כן רעיון על מה לשים דגש בעבודת הקידום.

כאמור, בכלי השאילתות מופיעים כלל הביטויים שהקליקו גולשים ודפי האתר שלנו הופיעו בהם (בעמוד כלשהו).  בהתאם לשאילתות שיש להן חשיפות מרובות ובהתאם לשאילתות עליהן היו הקלקות רבות – נוכל לבחור על מה לשים דגש בעבודת הקידום ואילו תכנים נוספים לכתוב.    הנושאים להם יש את החשיפות הרבות ביותר, בהחלט יכולים לשמש קרקע לכתיבת תכנים נוספים באותו נושא.

כעת, לאחר שהבנתם איך מאפיין Search Queries בגוגל סרץ' קונסול עובד ומה היתרונות/יכולות של הכלי, תוכלו לגשת לקונסול וליישם את הידע בפועל. די במהרה ודאי תקבלו כמה רעיונות לשיפורים ושינויים באתר על מנת לסייע לגולשים המחפשים למצוא את האתר שלכם. בהצלחה!

מאמרים נוספים