תם עידן ה- Page Rank

פייג' ראנק בשנים הראשונות של תעשיית קידום האתרים, דירוג ה- page rank היה במובנים רבים הגביע הקדוש בדרך להופעה במיקומים הראשונים בתוצאות החיפוש האורגניות. אותו pr של גוגל היה נתון חשוב ביותר בקביעת איכותו
של דף אינטרנט  ועד כמה גוגל מחשיב את האתר רלבנטי, איכותי וראוי לעמוד הראשון. ההשפעה על page rank הושגה באמצעים שונים וטכניקות SEO שונות, כאשר תמיד הייתה חשיבות לנושא הקישורים מאתרים איכותיים.
אך בשנים האחרונות, עם עליית המדיה החברתית לצד השינויים המשמעותיים של אלגוריתם החיפוש של גוגל, עידן ה- page rank הגיע לסיומו – על מקצועני SEO להכיר בכך, להמשיך הלאה ולהתאים את עצמם למציאות
החדשה של התעשייה.

  גם היום, מקדמי אתרים נשאלים על ידי לקוחות כיצד ניתן לשפר את דירוג העמוד שלהם מבחינת ה-PR, למרות שבפועל אין לנתון זה כמעט כל חשיבות מבחינת הקידום עצמו. לכן רצוי שנבהיר זאת אחת ולתמיד –  ה- page
rank הוא כבר לא פרמטר שיש להתייחס אליו ברצינות רבה מדי – במיוחד בכל הקשור להחלפות קישורים.

ההסבר לירידה בחשיבות ה-Page Rank

מבלי להיכנס לעובי הקורה מבחינת רכיבי החיפוש באלגוריתם של גוגל, הסבר פשוט הוא שהנתונים והנושאים שגוגל משתמש בהם לקביעת תוצאות החיפוש לביטויים השונים הינם מרובים מאוד ודינמיים מאוד. ישנם מעל 200 נתונים הנבדקים על מנת לדרג אתר, הסוד של קידום בגוגל הוא השגת האיזון הנכון בנתונים והמאפיינים שגוגל מחפש. מרדף אחר נתון אחד, כגון אותו PR ותיק המופיע בירוק בראש סרגל הכלים, יוביל לכישלון התהליך בכללותו בגלל הזנחת הנתונים האחרים.

השינוי בתהליכי בניית קישורים

ראשית חשוב להדגיש כי כאשר אנו מדברים על אותו Page Rank אז הכוונה היא לאינדיקטור הירוק שנמצא בסרגל הכלים של גוגל, לא לדירוג האתר הפנימי של גוגל המשפיע ישירות ומהותית על המיקום בעמוד תוצאות החיפוש (SERP) בביטויים רלבנטיים.

השגת דירוג גבוה באותו page rank ותיק המוצג בסרגל הכלים היא די קלה למעשה, זה דומה לתהליכי קידום בגוגל שהיו נהוגים ויעילים יותר בראשית ימי תעשיית ה-SEO. PR גבוה מושג בעיקר באמצעות בניית קישורים (כולל תמונות) מאתרים בעלי דירוג PageRank גבוה.  אך מרדף אחר הדירוג הזה לא יוביל לשיפור משמעותי וארוך טווח במיקום של האתר בעמוד תוצאות החיפוש של גוגל. כיום, יש דגש גדול מאוד על בניית קישורים לאתר המקודם מאתרים סמכותיים, אתרים שנחשבים רלבנטיים ומושכים תנועה ערה של גולשים – כולל אינטראקציות של הגולשים ופחות דגש על קישורים אתרים בעלי page rank גבוה.

נושאים חשובים אחרים שצריך להיות מדויקים לגביהם באסטרטגיית SEO מוצלחת הם פעילות חברתית של האתר המקודם וסוגי התנועה המגיעה לאתר מבחינת כמויות, זמני שהייה באתר ותוצאות מכל מבקר.

מה כן משמעותי כיום?

אז אם ה- page rank כבר אינו משמעותי כל כך, מה כן? התשובה דינמית ומשתנה מקמפיין לקמפיין קידום, אך הדבר הקבוע הוא תמיד ROI – החזר על ההשקעה. הכוונה היא הערך של כל מבקר לאתר מבחינת קידום ומבחינת השגת המטרות של האתר. על מקדמי אתרים לבחון כל קמפיין באופן פרטני ובהתאם למטרות וכל הזמן לבחון את הנתונים החשובים לקידום ולעדכן את הלקוחות מה רלבנטי ולא רלבנטי לתעשייה.

יותר משמעותי לראות האם הדף שאתם מקבלים ממנו קישור מקודם בביטוי רלוונטי לאתר שלכם.

ודגש חשוב למחליפי קישורים:

PR הוא אכן מדד לאיכות קישורים שמקבל דף מסוים אך בסופו של יום זה כבר מזמן לא המדד העיקרי.  הרבה יותר חשוב לבדוק האם אותו דף / אתר מקודם בביטויים תחרותיים והאם הוא רלוונטי לאתר שלנו.  ככל שהקישור יגיע מדף רלוונטי מאתר סמכותי – כך כוחו של הקישור יגדל.

ועוד מילה, עשו לעצמכם טובה ותהיו הוגנים אחד עם השני, כולנו באותה סירה והאינטרס הוא WIN-WIN.   ואם אתם לא מסכימים, אולי כדאי שתקראו על דילמת האסיר.

מאמרים נוספים