דף הבית -> אופטימיזציה -> גוגל אנליטיקס – מדריך לימודי וסקירת יכולות
גוגל אנליטיקס – מדריך לימודי וסקירת יכולות

גוגל אנליטיקס – מדריך לימודי וסקירת יכולות

כל בעל אתר, איש מקצוע בתחום השיווק והפרסום האינטרנטי וכמובן מקדמי אתרים חייבים דרך יעילה ואמינה לעקוב אחר ביצועי האתר, ביצועי המאמצים השיווקיים ובאופן כללי כלי שמספק מידע שימושי ומקיף אודות הגולשים לאתר וכן הלאה. מבחינה זו, גוגל אנליטיקס (Google Analytics) הוא הכלי הנפוץ ביותר ללא ספק וללא תחרות באינטרנט. כמו רוב הכלים של גוגל, הוא חינמי לחלוטין ובפועל ברוב האתרים בעולם מותקן קוד המעקב של כלי הניתוח הרב גוני והאיכותי הזה. חשוב מאוד להתקין את גוגל אנליטיקס באתר, חשוב מאוד להכיר ולהבין את היכולות רבות העוצמה של הכלי ועבור זה יש צורך ללמוד ולהתנסות באנליטיקס לעומק.

 גוגל אנליטיקס – יכולות מעקב וניתוח

  גוגל אנליטיקס מאפשר לבעלי אתרים וכל מי שעוסק בפרסום, שיווק וקידום אתרים לקבל מידע יעיל ומקיף אודות מכירות באתר, המרות של גולשים בהתאם למטרות המוגדרות, דפוסי שימוש באתר, נתונים אודות הגולשים
ומהיכן הם מגיעים, הצלחה של קמפיינים ועוד שפע אדיר של נתונים חשובים. אנליטיקס כולל ניתוח פעילות ממדיה חברתית, פעילויות פרסום, ניתוח שימוש ופעילויות במובייל, ניתוח יעילות התוכן באתר וכן הלאה.

  אם לצורך העניין, גוגל וובמאסטר טולס מאפשר למנהל האתר לוודא כי האתר בנוי ומתפקד היטב מבחינה טכנית ומבחינת גוגל עצמו, גוגל אנליטיקס פונה לבעל האתר או המקדם ומאפשר לראות כיצד האתר מתנהג מבחינת
התנהגות הגולשים ומימוש של המטרות המוגדרות.

התקנת קוד המעקב

הצעד הראשון בשימוש עם גוגל אנליטיקס הוא להתקין באתר את קוד המעקב שמאפשר לגוגל לקבל את הנתונים מהאתר ולך בתור בעל אתר או מקדם לנתח ולבצע שינויים רלוונטיים. קוד המעקב הוא פשוט שורת קוד שיש "להדביק" לכל אורך האתר – חשוב לוודא כי זה נעשה נכון ויופיע בכל עמודי האתר באופן הנכון – קוד שלא מופיע בכל העמודים או שאינו מותקן כראוי יספק מידע חלקי המוביל להחלטות שגויות ותמונת מצב שאינה מלאה.

פילוח לקוחות/גולשים

מרכיב זה הוא טכני אך חשוב מאוד ועליו לבוא עוד לפני השלב המהותי של הגדרת מטרות להמרה. על מנת שהנתונים של גוגל אנליטיקס יהיו יעילים יותר לניתוח וליישום בשטח, יש לקבוע סוגי לקוחות/גולשים באתר ולאפשר לשלוף דוחות על פי לקוחות אלו. פילוח אפשרי הוא למשל: מבקרים חדשים, מבקרים חדשים שיצרו חשבון, בעלי חשבון חדש שגם רכשו מוצר, חשבונות חדשים ללא רכישה, מבקרים חדשים שלא יוצרים חשבון, מבקרים חוזרים עם חשבון או ללא חשבון, בעלי חשבונות וכן הלאה.

קביעת מטרות ואירועים – Goals & Events

בלי לקבוע מטרות לאתר ואירועים שאליהם אנו חותרים, אין משמעות לכל הנתונים המגיעים מהכלים של גוגל אנליטיקס. אתר המבקש למכור מוצרים ללקוחות חייב לעקוב אחר כל שרשרת הערך המובילה לרכישה ולנתח כיצד לייעל אותה ולגרום ליותר מבקרים להפוך ללקוחות משלמים למשל. עמידה במטרה או הגעה לאירוע מוגדר נקראת המרה (Conversion) – זה יכול להיות הרשמה לניוזלטר, הרשמה ורכישה, מילוי פרטים אישיים וכו'.

רק כך ניתן להעריך את החזר ההשקעה (ROI) על פעילויות פרסום או קידום אתרים למשל, לאמוד הצלחה של מודעת פרסומת אחת למול מודעה אחרת, דף נחיתה יעיל לעומת דף אחר וכן הלאה.

החלק של קביעת המטרות והאירועים אליהם אנו שואפים להגיע מבחינת האתר, כולל בניית משפך אירועים (Funnel) – הכוונה היא לשרשרת האירועים המובילים להמרת הגולש למטרה המוגדרת: הגעה לאתר מגוגל – הרשמה לחשבון – ביצוע רכישה – הרשמה לניוזלטר כדוגמא אחת מיני רבות. בלי מטרות, גוגל אנליטיקס הוא כלי יעיל ומרתק, אך פחות יעיל מבחינת שיפור התוצאות של האתר בשורה התחתונה – כך שאין להזניח זאת וקביעת המטרות הנכונות בדרך הנכונה טכנית היא קריטית.

מותר להגדיר עד 20 מטרות (Goals) במסגרת פרופיל גוגל אנליטיקס אחד – קרי 4 סטים של מטרות עם 5 תת מטרות בתוך כל סט.

יש 4 סוגי מטרות באנליטיקס

  • יעד URL (הגעה לעמוד מסוים)
  • משך ביקור בעמוד
  • עמודים לביקור (מספר עמודים באתר שהמבקר היה בהם)
  • אירוע (רכישה, הרשמה לחשבון, רישום פרטים, הורדת תוכנה/קובץ ועוד).

ניתוח מטרות והמרות

ניתוח מטרות והמרות נעשה באמצעות הדוחות שנסקור בקצרה מיד, אך זהו חלק משמעותי במיוחד בעבודה עם גוגל אנליטיקס וביכולות המעשיות של הכלי החשוב הזה. באמצעות ניתוח המטרות וההמרות באתר אפשר לראות מה עובד ומה לא, מדוע משפך אירועים מסוים עובד ואחר לא, לנתח למה סוג מסוים של מבקרים הופכים להמרה בעוד סוג מבקרים אחר פשוט עוזב את האתר בלי המרה וכן הלאה.

פילוח עמודים באתר

בהחלט רצוי לחלק את עמודי האתר לקטגוריות שונות – כך למשל ניתן להיעזר בגוגל אנליטיקס כדי לבדוק האם מוצר א' מביא לתוצאות טובות יותר לעומת מוצר ב'.

 

דוחות נתונים

גוגל אנליטיקס מאפשר להפיק מגוון אדיר של דוחות נתונים לניתוח ביצועי האתר והפעילויות השונות בהקשר לאתר. חשוב מאוד לבחון את הדוחות השונים, להכיר את הסוגים השונים, את השדות שניתן להוסיף לכל דו"ח, אפשרויות תזמון אוטומטיות של דו"חות וכן הלאה. הדוחות הם לב הפעילות באנליטיקס והם שמאפשרים לנו לשאוב את הידע לגבי האתר על מנת שנבצע שינויים אופטימאליים להשגת המטרות. אנליטיקס כולל דוחות בטבלאות רגילות, גרפים ויזואליים רבים ועוד.

באמצעות גוגל אנליטיקס ניתן למשל לשלוח באופן אוטומטי דוחות מסוימים לבעלי תפקידים שונים בארגון או לאנשים מוגדרים אחרים. היקף הנתונים שניתן לצפות בהם ולנתח אותם בעזרת הדוחות של גוגל אנליטיקס הוא אדיר, למעשה אין פרט שלא ניתן ללמוד לגביו מהדוחות ומהמערכת, כל עוד הכול מוגדר כמו שצריך והמטרות נקבעו בצורה הנכונה, האנליטיקס מאפשר לדעת הכול על האתר.

קישור לחשבון AdWords

כאשר מקשרים את חשבון הגוגל אנליטיקס לחשבון הגוגל אדוורדס מקבלים יעילות מוגברת ויכולות ניתוח חשובות ביותר להצלחת קמפיינים פרסומיים בגוגל ורשת התוכן העצומה שלה. קישור זה מאפשר לראות בדיוק כמה מבקרים הגיעו מכל מודעה ממומנת לאתר, אילו מודעות הניבו הכי הרבה המרות, אילו מודעות אינן יעילות או אינן מייצרות מבקרים משלמים ועוד שפע נתונים ואפשרויות לחישוב ה-ROI של קמפיין ושאר נתונים טכניים או כספיים אודות פעילות אדוורדס.

באותה צורה אפשר לתייג בצורה ספציפית באנרים, לינקים שיווקיים במיילים וכן הלאה ולראות כיצד כל טקטיקת שיווק ופרסום מתפקדת בשטח, מה לא משיג מטרות ומה מצריך שיפור. במובן זה ועוד מובנים רבים אחרים – גוגל אנליטיקס הוא כלי רב עוצמה המאפשר שליטה הדוקה ובזמן אמת על הוצאות השיווק וייעול פעילויות קידום, שיווק ופרסום אתרים בצורה המושכלת ביותר – כאשר כל הנתונים זמינים עבורך בצורה נוחה.

ניתוח נתוני מילות מפתח

מילות מפתח הן כלי חשוב ורלוונטי במיוחד עבור פעילויות קידום אתרים בגוגל ומשתמשי גוגל וובמאסטר טולס בודקים מכלול היבטים לגבי מילות המפתח באתר. אך גם גוגל אנליטיקס מאפשר ניתוח חשוב ויעיל של פעילות מילות המפתח. באמצעות מעקב אחר ביצועי האתר ופעילויות המבקרים בו ניתן לנתח אילו מילות מפתח הן הכי רווחיות ויעילות לאתר ואילו אינן משיגות את המטרות, אפשר לראות היכן יש צורך בשינוי טקטי או אסטרטגי לגבי מילות מפתח מסוימות בהקשר למאמצי השיווק ואילו מילות מפתח כדאי להשמיט.

מרכיב זה של גוגל אנליטיקס מאפשר מעקב אחר ביצועי מילות מפתח מקמפיינים ממומנים של אדוורדס כפי שצוין, אך הוא מאפשר גם ניתוח מעמיק של החיפוש האורגני המוביל מבקרים לאתר. למשל ניתן לראות אילו מילות חיפוש מביאות יותר המרות ואילו מביאות מבקרים לא רלבנטיים לאתר – ובהמשך להתאים את האסטרטגיות של קידום אתרים לתוצאות. ניתן לראות איזה עמוד נחיתה עובד טוב יותר עבור מילת מפתח מסוימת וכן הלאה.

ניתוח פעילות מסחר אלקטרוני

באתרים של מסחר אלקטרוני (eCommerce) השאיפה המרכזית היא שכמה שיותר מבקרים לאתר יהפכו ללקוחות משלמים. כמו כן אנו שואפים שהשווי של כל מבקר יהיה כמה שיותר גבוה ושעלות הבאתו לאתר תהיה נמוכה ככל שאפשר כמובן. במובן זה ההיבטים הקודמים של גוגל אנליטיקס מתקשרים למסחר אלקטרוני. גוגל  אנליטיקס מאפשר לבחון באופן פרטני כמה כל מבקר לאתר באמת עולה ומה השווי הממוצע של כל מבקר לצד עוד נתונים חשובים. בהקשר לשני הסעיפים הקודמים, ניתוח פעילות מסחר אלקטרוני באמצעות גוגל אנליטיקס מאפשר לדעת אילו מילות מפתח משיגות את הכי הרבה לקוחות או הכי הרבה הכנסה וכנ"ל לגבי מודעות פרסום שונות.

ניתוח פעילות מובייל

בישראל שוק הסמארטפונים גדל בהיקפים אדירים והיקפי הגלישה במכשירי מובייל רק הולכים ועולים, כך גם בכל העולם. לכן חשוב מאוד לנהל פעילות אינטרנטית במובייל וכמובן לעקוב ולנתח את הפעילות הזו. גוגל אנליטיקס מציעה כלים ייעודיים עבור ניתוח פעילויות במכשירים ניידים המאפשרים לייעל את הפעילות השיווקית, לשפר את האתר טכנית למכשירי מובייל ועוד. אפשר למשל לקבל חלוקה של מבקרי מובייל על פי סוג המכשיר שלהם, רכישות של מבקרי מובייל,  המרות מובייל פרטניות, מודעות שעובדות טוב יותר במובייל לעומת מחשבים רגילים ועוד.

ניתוח מדיה חברתית

המדיה החברתית היא ללא ספק תחום לוהט בתעשיית האינטרנט כולה, לא מדובר רק על פייסבוק אלא גם על גוגל+ ועל פעילויות חברתיות מגוונות. מנוע החיפוש של גוגל עצמו שם יותר ויותר דגש על אינטראקציות חברתיות של גולשים עם אתרים כך שפעילות מדיה חברתית הופכת למהותית עבור נוכחות אינטרנטית יעילה כיום. גוגל אנליטיקס מאפשר לעקוב בצורה מקיפה אחר פעילויות במדיה חברתית על מנת לדעת מה עובד, מה לא ומה צריך לשפר.

אפשר למשל לראות כמות לייקים או לחיצות על +1 לעמודים או לאתר עצמו, שיתופים, פעילויות באתרים חברתיים אחרים, ניתוח המרות מפעילות חברתית, מקורות מדיה חברתית המניעים תנועה לאתר, תכנים שגורמים לגולשים לשתף ותכנים שלא מעודדים את הגולשים לאינטראקציות ועד שפע יכולות ונתונים.

תוספות מיוחדות למקצועני גוגל אנליטיקס

אמנם סט הכלים המגיעים עם חשבון גוגל אנליטיקס הוא אדיר ושימושי בצורה מופלאה עבור מנהלי אתרים, משווקים, מנהלים, מפרסמים ומקדמי אתרים, לעיתים דרושים עוד כלים ספציפיים או יכולות מסוימות. לכן יש שלל אפליקציות ווידג'טים שניתן לשלב עם אנליטיקס. למשל יש תוסף מיוחד לאקסל המקשר בין חשבון האנליטיקס לדוחות אקסל, אפשרות למעקב אחר שיחות טלפון והמרות דרך הטלפון עם אינטגרציה לגוגל אנליטיקס, שילוב כלי לסקרי דעת קהל וסקרים קוליים באתר ואינטגרציה עם אנליטיקס, שילוב עם תוכנות SEO מובילות ועוד.

תוספות אלו לא מיועדות למתחילים שרק מגלים את היכולות והכלים של אנליטיקס – אלא למקצוענים אשר מכירים את הממשק ואת תעשיית האינטרנט על בוריה. הן מאפשרות לייעל תהליכים ולקבל אפילו יותר נתונים לגבי הפעילות האינטרנטית או העסקית בכלל בהקשר של ניתוח ומעקב.

אודות ad-media

AD תוכן ומדיה - שירותי תוכן לקידום אתרים, תוכן שיווקי, ניהול ועריכת תוכן מצאו אותנו בגוגל פלוס Google+

5 תגובות

  1. פוסט מעולה סקרת את כל מה שצריך לדעת על גוגל אנליטיקס בצורה מקצועית
    שיהיה בהצלחה לכל משתמשי האנליטקס

  2. מאמר מצויין המכיל בתוכו את כל המידע שצריך וחשוב לדעת בצורה אמינה ומקצועית.

השאר תגובה

כתובת הדואר האלקטרוני לא תתפרסם.השדות הדרושים - מסומנים *

*

חזור לראש העמוד