כיצד מתמודדים עם עדכון פינגווין האחרון של גוגל ועם כל ההשפעות שיש ל- negative seo

עדכון פינגווין שגוגל יישמה ב-24 לאפריל 2012 יצר שינויים רבים בחלק מהאתרים ברשת, אתרים שאיבדו תנועה או ירדו בתוצאות החיפוש בצורה משמעותית הם דוגמא להשפעה מהותית כתוצאה מהעדכון. בעלי אתרים, מפרסמים וכל מי שפעיל בתעשיית האינטרנט צריך להכיר את עדכון פינגווין ואת השפעותיו. כמו כן, בעקבות העדכון, שנועד להפחית ספאם מאתרים ולשפר את תוצאות החיפוש, עולות החששות מפני Negative SEO (SEO שלילי) שבמסגרתו מתחרה מנסה לפגוע באתר אחר ע"י יצירת ספאם המכווין לאתר האחר.

עדכון פינגווין, בדומה לעדכון פנדה שיושם במהלך 2011, שינה את אלגוריתם החיפוש של גוגל כך שתוצאות העמוד הראשון יהיו איכותיות ורלבנטיות יותר, בדגש על צמצום ההשפעה של ספאם אינטרנטי. השאיפה היא שהגולש יקבל תוצאות איכותיות וממוקדות למה שחיפש ולא אתרים שיוצרים מניפולציה על החיפוש כך שיוצגו במיקום גבוה – ראה ערך SEO כובע שחור (Black Hat SEO) וטכניקות כמו דחיסת מילות מפתח, בניית קישורים לא טבעית ולא תקנית, יצירת דפים לא תקניים, הסוואות שונות, תוכן משוכפל ומועתק ועוד.

במאמר זה אסקור את ההשפעות של העדכון כמה שבועות לאחר פריסתו ואת הדרכים להתמודד איתו, כמו גם עם החששות לפעילויות SEO שלילי. כמובן שהעצה הראשונה היא לחדול מיד מכל פעולת ספאם או התנהלות SEO שאינה תקנית – זוהי המלצה שתמיד תקפה כי בטווח הארוך כמובן שמדובר על אסטרטגיה שלא מועילה לאתר המקודם.

גוגל מרוצה מתוצאות העדכון

מאט קאטס, מנהל צוות הספאם האינטרנטי של גוגל, מספר בראיונות ופרסומים כי גוגל עצמה מרוצה מהתוצאות לאחר יישומו המלא של עדכון פינגווין בסוף אפריל. גוגל מרוצה למרות שבימים הראשונים לאחר פריסת העדכון גולשים רבים בכל העולם דיווחו על תוצאות חיפוש מוזרות, כגון אתרים פרוצים ומועתקים שהוצגו מעל האתרים שהם נועדו לחקות, מילות מפתח פופולאריות שהציגו אתרים ריקים ואתרים של מותגים גדולים ומוכרים שלא הוצגו ובמקומם הוצגו אתרים פיראטיים.

כמובן שעדיין יש ספאם מסוים שמצליח לעבור את האלגוריתם וגם גוגל מודה בזה ששום דבר לא יכול להיות מושלם. אך במבחן התוצאה החברה אומרת שתוצאות החיפוש השתפרו לאחר העדכון וזו מה שחשוב.  נוסף על כך, לראשונה גוגל פתחו תיבת פניות במידה וניזוקו אתרים עם מוניטין חיובי בעקבות העדכון.

אתרים לגיטימיים שנפגעו

ברשת עלו דיווחים על בעלי אתרים ומקדמים שנפגעו לאחר עדכון פינגווין למרות שפעלו באופן לגיטימי ולא ייצור כל ספאם. גוגל מסרה בתגובה כי הגיעו אליה כמה מקרים מעניינים שברצונה לחקור אך שבאופן כללי לעדכון זה לא הייתה אותה השפעה כמו עדכון פנדה הגדול מ-2011 או אפילו עדכון פלורידה מ-2003.

באופן כללי גוגל די בטוחה שהעדכון פועל כשורה ושהיא מצליחה לתפוס את מרבית האנשים שמייצרים ספאם ברשת ולהשאיר אתרים הפועלים לגיטימית ללא פגע.

 איך אתר שנפגע יכול להתאושש?

אחד הנושאים המורכבים ביותר לגבי העדכון הזה הוא להגיד לבעלי אתרים כצד להתאושש מהורדת דירוג ו/או איבוד תנועה. רבים מהאתרים שנפגעו מפינגווין תויגו על ידי גוגל כגורם המעורב בספאם על מנוע החיפוש. בעבר אתרים שקיבלו אזהרות ועונשים על ספאם יכלו להגיש בקשה לבחינה מחדש (reconsideration request) של הנושא ואולי למנוע את ההורדה בדירוגים, אך גוגל עצמה אמרה שמי שנפגע מפינגווין לא יוכל לממש זכות זו. על פי גוגל, על מנת להתאושש מהעדכון אתרים צריכים להתאושש באופן טבעי, לנקות את הדברים ולחזור לדירוגים טובים בטבעיות.

הבעיה היא כמובן שאנשים רבים יצרו תכניות לינקים המפנים חזרה לאתר שלהם אך כיום אין להם כל שליטה על הלינקים הללו, כמו כן בעלי אתרים עשו שימוש בתוספי WordPress בעייתיים, לינקים באיכות ירודה, לינקים וירטואליים ולא אמיתיים וכיוצא באלו.

הנה שני סרטונים של מאט קאטס שעשויים להיות רלבנטיים לאלו שירדו במיקומים לאחר עדכון פינגווין:

השורה התחתונה היא שעל בעלי אתרים לנסות לתקן את הספאם או כל דבר אחר שעשו לו כשורה בקידום האתר ובנייתו וכך לצמצם או לבטל את הפגיעה באתר עקב עדכון האלגוריתם או פעולה רגילה של האלגוריתם.

השפעות וחששות של Negative SEO

עדכון פינגווין עורר מחדש חששות לגבי היכולות של מתחרים ואנשים ברחבי הרשת לפגוע באתרים באמצעות SEO שלילי. גוגל מדגישה כי היא יישמה כלים מתקדמים ורבים כדי למנוע מצבים אלו וכי בפועל מאוד קשה עד בלתי אפשרי ליצור השפעה מהותית באמצעות טקטיקות Negative SEO. בפועל, על פי בדיקות שנעשו ברשת ועל אתרים קיימים, אכן אין ממש מקום לחשש וכנראה שאי אפשר לפגוע באתר בעל דירוגים טובים שאינו מייצר ספאם ע"י SEO שלילי מגורם שלישי.

הדבר החשוב ביותר שעלינו להבין הוא שלא צריך להיבהל ולהתחיל למחוק את כל הקישורים לאתר.  בהחלט צריך לעשות שינויים ו"לנקות" פוטרים שעמוסים בקישורים.  בכלל, על כל בעל אתר לבדוק את תמהיל הקישורים הנכנסים לאתר שלו ולוודא שיש גיוון הן בטקסט העוגן והן במקורות הקישורים.  זכרו – קישור טוב הוא קישור שלוחצים עליו.  רצוי שהקישורים יהיו רלוונטיים לתוכן בו הם מופיעים.

קידום אתרים ממשיך להשתנות ולהיהפך לקשה יותר מיום ליום, אך דבר אחד שאפשר לומר, עם כל השינויים והדינמיות, עדיין ישנם אתרים רבים שכלל לא הושפעו מעדכוני האלגוריתם האחרונים – מי שפעל מאז ומתמיד לטובת הגולשים וסיפק תוכן וערך לגולשים לצד חוויית משתמש גבוהה בסופו של יום לא צריך להיפגע בצורה ניכרת.  ריקודי גוגל תמיד קיימים וצריך לעשות את ההתאמות הנדרשות כמו שיתוף התכנים ושיווק ברשתות חברתיות.

נקודה חשובה נוספת היא נקודת ההתייחסות לעדכון פינגווין, שבימים אלו כבר מתחילים לראות ברשת עדכונים לעדכון שנועדו לעשות תיקונים מינוריים שישפיעו על אחוז קטן משאילתות החיפוש.     רבים מהמקדמים בארץ ובעולם מתייחסים לנושא כענישה חמורה לאתרים רבים. למעשה לא מדובר בענישה אלא שינוי אלגוריתם לפיו הפרמטרים שמשפיעים על תוצאות החיפוש שונו וכעת ישנם קישורים רבים שמקבלים פחות חשיבות מבעבר – מה שמשפיע באופן טבעי בירידה במיקומים.

מאמרים נוספים