עדכוני אלגוריתם של גוגל הטובים ביותר בכל הזמנים

גוגל כידוע ממפה את כל האתרים ברשת האינטרנט ולאחר מכן קובע את הדירוג שלהם בהתאם למילת המפתח שהוקשה. השאלה שנשאלת היא כמובן לפי מה גוגל מחליט איך לדרג את כל האתרים שמתאימים למילת מפתח מסויימת? התשובה היא האלגוריתם המשוכלל שפותח בגוגל ברבות השנים. המאמר הבא מיועד לאלגוהוליקים שבניכם (מקדמי אתרים שמתעניינים בכל שינוי אלגוריתמי שגוגל משחרר על מנת "לרדוף" אחרי המקומות הראשונים).

האלגוריתם למעשה הוא נוסחה מתמטית שמתבססת על ציונים הניתנים לכל אתר ודף באינטרנט בהתאם לפרמטרים שונים. הפילוסופיה שעומדת מאחורי האלגריתם של גוגל היא למעשה נמצאת בחזון שלו:

מטרתה של Google היא לארגן את המידע בעולם כדי שיהיה נגיש ושימושי לכולם

יומרני? ייתכן, אבל במקרה של גוגל – הם הכי טובים בזה.

במאמר זה נסקר את עדכוני האלגורתמים העיקריים של גוגל לאורך השנים. מעדכון פלורידה עד עדכון ה-Freshness.

 

אחח… פלורידה!

 1. עדכון פלורידה (Florida)

התאריך: נובמבר 2003

מי לא זוכר את עדכון פלורידה? העדכון הזה זעזע את עולם הספאמרים משום שלאחריו הפגזת מילות מפתח כבר לא כל כך עזרה. תתארו לכם שהדרך להיות מקום ראשון הוא פשוט לרשום את המילת המפתח פעם אחת יותר מהמתחרה שלך. בעקבות העדכון הזה אתרים רבים נעלמו מהאופק. אבל אין ספק שזה היה עדכון הכרחי על מנת לקדם את גוגל כמנוע החיפוש המוביל בעולם.

 2. עדכון אוסטין (Austin)

התאריך: ינואר 2004

אחרי כל ההריסות שהותיר אחריו עדכון פלורידה הגיע עדכון אוסטין והמשיך להילחם בטקטיקות שהיום קשה להאמין שככה היה נראה קידום אתרים לפני 7 שנים. חוות קישורים? טקסט לבן על רקע לבן (Cloaking)? דחיסת אין ספור מילות מפתח ל-Meta Keywords? "ה-SEO  מת!" זעקו כותרות העיתונים ואתרים רבים מצאו עצמם בתהום הנשייה. אבל גוגל המשיך עם דפי תוצאות נקיים יותר.

 3. עדכון ברנדי (Brandy)

התאריך: פברואר 2004

עדכון זה הכניס את עולם הסמנטיקה לתוך האלגוריתם של גוגל. על ידי נוסחה מתמטית שנותנת ערך לכל קשר בין שני מילים מנוע החיפוש יודע מה הקרבה הסמנטית שלהם. למשל, פנים ופרצוף יקבלו ערך 0. תלמיד ובית ספר יקבלו ערך 1 כי הם שייכים לאותו שדה סמנטי. בית"ר ירושלים וכדורגל יקבלו 10 (טוב, אז אני לא כל כך מצחיק, אבל ניסיתי J ).

העדכון הזה גם שם פחות דגש על אופטימיזציה של תאגים (tag).

 4. עדכון ג'אגר (Jagger)

You can't always get what you want

התאריך: אוקטובר 2005

מאחורי העדכון הזה עמדו שלושה עקרונות:

  • אחד: מלחמה ברשתות הקישורים המאניפולטיביות ובאתרים שיוצרו באופן אוטומטי והעתיקו תוכן בלי לשאול אף אחד ושאר מריעין בישין.
  • שתיים: הכנסה ללוח תוצאות החיפוש גם מסמכים שונים בעתה יכולים להיסרק ע"י הרובוט של גוגל.
  • שלוש: היכולת להכניס לתוצאות החיפוש גם אתרים שמעבר ליכולת הסריקה של ה-Googlebot.

אבל לענייננו, העדכון הזה נלחם שוב פעם בחוות הקישורים, קישורים לא איכותיים, קישורים הדדיים, והנושא שתמיד מזכירים אותו עד היום ואף אחד לא מבין למה, קניית קישורים.

"ה-SEO  מת!" זעקו כותרות העיתונים, אנשים החליטו לשנות מקצוע (ופספסו את הזדמנות חייהם), ורבים חשבו לקפוץ מבניינים גבוהים אך לא עשו זאת. העדכון יצא לדרך ואנחנו הסתגלנו אליו בלית ברירה.

5. עדכון ביג דאדי (Big Daddy)

התאריך: דצמבר 2005-ינואר 2006

עדכון תשתיתי עמוק שנעשה וסוף סוף שם על סדר היום את הנושא של תוכן משוכפל, מועתק, גנוב, You name it!   העדכון הזה שם דגש חזק על הפניות (301/302) וקאנונליזציה (שמראה לגוגל מה הוא הדף העיקרי אותו אנחנו רוצים שהוא יקדם כאשר יש לנו הרבה דפים דומים מאוד).

הנה התייחסות של מתתיהו כ"ץ לנושא (matt cuts). נכון שפעם הבלוג שלו היה הרבה יותר רציני ולעניין? היום הוא רק מדבר על האתגרים האלו שהוא לוקח לעצמו ל-30 יום כל פעם. אוף!

גוגל הופך להיות פארק שעשועים…

 6. עדכון החיפוש האוניברסאלי (Universal Search)

התאריך: מאי 2007

אנחנו מתחממים! או.קיי., כאן גוגל התחיל להכניס כל מיני תוספות לתוך דף החיפוש על מנת לקלוע לכוונות הגולשים הרבות שמסתתרות מאחורי כל ביטוי. התחלנו לראות תוצאות של חדשות, תמונות וסרטונים שמעטרים את דף תוצאות החיפוש.  בחו"ל היה הרבה יותר מעניין, מפות, כוכבים, כוכבים לספרים וסרטים, מתכונים. היה שם שמח.

7. עדכון וינס (Vince)

התאריך: פברואר 2009

העדכון הזה שוחרר בשקט יחסי, מבלי להכריז עליו יותר מדי, אבל אנחנו לא נעבור על כך בשקט. ממש אז בתחילת 2009 הרומנטית והרדומה גוגל התחיל לתת יחס מועדף לחברות גדולות ומותגים. בעלי ההון צחקו כל הדרך אל הבנק אבל העם הרגיש שהוא נרמס ברגל גסה. "מה איתנו? ממה נרוויח את לחמנו?" זעקו בעלי החנויות הוירטואליות, וגוגל פשוט צחק והפטיר: "חכו, חכו, לאוקטובר 2010, העדכון הזה יקבל דגש עוד יותר חזק אז!".

אכן, יום שחור לעולם ה-SEO. יהיו מקומות ראשונים שלעולם לא נגיע אליהם יותר…

8. עדכון מאי דיי (May Day)

התאריך: אפריל-מאי 2010

מאי דיי הוא האב המיתולוגי של הפנדה. לפתע בעלי אתרים רבים החלו להרגיש הירדמות קלה וחוסר תחושה באחוריים של האתר שלהם. "איפה הגולשים שלנו שהגיעו מביטוי מפתח עם זנב ארוך (Long-Tail)?". אכן ידו הארוכה של גוגל הגיעה גם לאותם אתרים בעלי ערך נמוך שחלשו על אזורי הדמדומים של הזנב הארוך. העדכון השפיע בעיקר על מיקומי אתרים עם תנועה נמוכה.

"ה-SEO מת!" זעקו הגרועים שבספאמרים. אבל אף אחד לא הזדעזע. זה היה צפוי מראש.

9. עדכון קפאין  (Caffeine)

התאריך: יוני 2010

הנה! סוף סוף משהו שמוכר גם לאלה שסיימו קורס קידום אתרים לפני שנה. ניסיונות של גוגל בשנת 2009 הפכו לממשות ביוני 2010. במזל תאומים יצא לאור עדכון קפאין שהוא למעשה יותר עדכון תשתית המאפשר לאינדקס של גוגל להכיל במקום ביליון דפים – להכיל אולי טריליון דפים. כמו כן, העדכון היה הזרקת קפאין היישר לוורידים של מנוע החיפוש שכן כעת החיפוש הפך להיות מהיר הרבה יותר, כשהסריקה והאינדוקס הרבה יותר משוכללים מה שהביא, לפי גוגל, לאינדוקס עדכני ונקי ב-50% יותר ממה שהיה קודם.

"המממ….", גיחכו אנשים מהתעשייה, "הם התכוונו ל-50% יותר ספאם!".

ככה זה, גוגל הוא כמו זיקית: על כל שני צעדים קדימה הוא הולך צעד אחד אחורה.

פנדה: טוב או רע?

10. עדכון פנדה (Panda)

התאריך: פברואר 2011

ההשלכות של הפנדה מורגשות עדיין באוויר כאשר אתרים שלמים איבדו מיקומים והתרסקו לאלפי חתיכות אי שם בארגז החול. אתרי מאמרים מובילים בעלי PR=6 ירדו ל-3 ואת האמת? בצדק! עדכון פנדה, הידוע במחוזותינו כעדכון קונג פו פנדה, אמור היה לטפל בכל הנושא של תוכן לא רלוונטי, חסר ערך ושימושיות לגולש. חוות תוכן, אתרים שהוקמו רק על מנת לשים שם מאמרים עם קישורים, ספגו את המכה.

גוגל יצאו בהכרזה שהעדכון הזה ישפיע רק על 12% מהאתרים. 12%??? העדכון הזה שהתחיל כעדכון פארמר (Farmer) והפך לפנדה המוחצת, פגע באתרים רבים וטובים ועסקים רבים נפגעו מכך. העדכון הזה גם הציף בטעות כל מיני אתרי זבל עם תוכן משוכפל שאתם היה אמור להתמודד לכתחילה. עם כל הזבל שיש בחוץ זה היה עניין של זמן שתקרה איזושהי טעות וכל ה… יצוף ויעלה על פני השטח.

עדכון פנדה הוא עדכון שממשיך להתעדכן ולמעשה מאז שהושק, החדירה גוגל עדכונים רבים נוספים לאלגוריתם כחלק מעדכון פנדה.

11. עדכון פרשנס (Freshness)

התאריך: נובמבר 2011

וואו, הגענו לעדכון חם חם מהתנור שיצא ממש בחודש שעבר, עדכון הפרשנס (Freshness). מכירים את המקרה שבו אתם מחפשים ידע מקצועי, מגיעים לאיזה מאמר פצצה, מתלהבים, לומדים דברים חדשים, ואז אתם חוזרים לכותרת שלו ומגלים שהוא נכתב בשנת 2005 ושהוא כבר מזמן לא רלוונטי? העדכון הזה הוא בשבילכם! עם פגיעה ב-35% משאילות החיפוש (לא אתרים ולא מילות המפתח) עדכון פרשנס מעדיף להביא לכם כתבות וידיעות כמה שיותר עדכניות. אם תקישו כדורגל תקבלו ידיעות מלפני שעתיים או מלפני 18 דקות ואחריהם יבואו תוצאות מלפני שבועיים ושנתיים. כך לגבי חיפושים מתחום העסקים, הטכנולוגיה, הרפואה ועוד. עדיין לא זכינו לראות את את העדכון הזה פה בארץ, אבל הנה אחת ההשלכות העיקריות שלו כדי שתוכלו כבר היום להתכונן נפשית:

נניח וכתבתם פוסט על התוכנית מאסטר שף והפוסט היה עם מילות המפתח הנכונות וקיבלתם דירוג גבוה על הפוסט הזה וקיבלתם הרבה תנועה. מחר כשמישהו יכתוב פוסט על הפרק הבא של התוכנית, תשכחו שהייתם שם למעלה וקטפתם את כל התהילה, !You're out פרשנס סינן אתכם. זה אומר שנצטרך לכתוב הרבה עם היד על הדופק כל הזמן.

 בגלל שהעידכון הזה הוא חם מהתנור – הנה סרטון של ראנד פיש מ-SEOmoz שמסביר על העדכון הזה:

Wistia

אז אחרי כל העידכונים וכל כותרות העיתונים שזעקו: "ה-SEO מת!", מסתבר שאנחנו עדיין כאן.

 

עדכון פינגווין

רבים מדברים עד היום על עדכון פנדה כעדכון המשמעותי ביותר בשנים האחרונות. עדכון פנדה כזכור נועד לטפל ולזהות ספאם שמקורו בתוכן גרוע ודל שמיועד למנועי החיפוש וכלל אינו תורם ערך אמיתי לגולשים.
בדומה לעדכון הפנדה שממשיך להתעדכן מדי שבוע, המשיכה גוגל את מלחמתה בספאם כשב- 24 לאפריל 2012 שיגרה את עדכון פינגווין.
עדכון פינגווין, בדומה לעדכון פנדה, נועד אף הוא להילחם בבעיות ספאם. אלא שעדכון זה, להבדיל מהפנדה, מתמקד בבעיות איכות באתרים הנובעות ממניפולציות SEO.
אנשי SEO רבים טענו שהעדכון נועד בפירוש להילחם בעבודתם של מקדמי אתרים. העדכון, שפגע בקרוב ל- 4% מתוצאות החיפוש, הרעיד את הרשת ושינה מיקומים רבים במגוון ביטויים.
עסקים רבים שנהנו ממיקום גבוה בגוגל ותנועת גולשים מרובה, התעוררו בוקר אחד לגלות שכל תנועת הגולשים לאתר שלהם קטנה משמעותית והאתר שלהם חדל מלהיות רלוונטי.
גוגל הבהירה שעדכון פינגווין נועד להילחם במנגנוני SEO שאינם מקובלים עליה (קידום שחור) כגון: הסתרת טקסט, דחיסת מילות מפתח, קניית קישורים ועוד.
אך ללא ספק עיקר הפגיעה היא באתרים שהשתמשו בטכניקות שאינן כשרות בבניית קישורים לאתר – קניית קישורים.
בימים שלאחר עדכון פינגווין על כל מקדם אתר להסתכל בראייה מערכתית כוללת על פרופיל הקישורים לאתר שלו ולזהות האם ישנה בעיה. האם רוב הקישורים לאתר הינם קישורים רוחביים (קישורי פוטר), האם רוב הקישורים הנם קישורים
מתגובות בבלוגים / קישורי אינדקסים, האם הקישורים מגיעים ממקורות לא רלוונטיים, מהי איכות הקישורים המפנה לאתר – האם גולשים אכן מקליקים עליהם ומגיעים לאתר? כיצד הגולשים מתנהגים לאחר הגעה לאתר באמצעות קישורים אלה – האם
הם נוטשים את האתר או מוצאים אותו רלוונטי?
התשובה לשאלות אלו תעזור לכם לתת פיתרון מנע במידה והאתר שלכם ספג ירידה במיקומים במסגרת עדכון פינגווין.   למידע נוסף על עדכון פינגווין 2.0 ששוחרר בחודש מאי 2013

תוכלו לקרוא יותר על הנחיות האיכות של גוגל בנוגע לאיכות התוכן באתר

 

עדכון יונק הדבש – Hummingbird – ספטמבר 2013hummingbird

גוגל ממשיכה לחזק את הסמנטיות, ובספטמבר 2013 שוחרר עדכון המינגבירד, שלטענת גוגל, אמור להפוך את מנוע החיפוש להרבה יותר חכם.

למעשה מדובר בעדכון דומה לעדכון קפאין – עדכון תשתית שנועד לשנות את הדפוס בו מנוע החיפוש פועל.  כעת נראה שגוגל מכוונים הרבה יותר למקום בו יש הבנה של קונטקסט השאילתה בה משתמש הגולש

(וכמובן גם בהתאמה אישית לכל גולש לאור העדפות הגלישה שלו בעבר).  גוגל טוענת שביכולתה להבין טוב יותר כל שאילתה ומה באמת הגולש רוצה לקבל כתוצאה.

כמובן שבעברית אנחנו עדיין רחוקים משלמות בנושא אך בהחלט מנוע החיפוש של גוגל ממשיך להתקדם.  יש שאומרים שעדכון זה מפחית את החשיבות של מילות המפתח – כך שבמקום לקדם מילות מפתח, כעת עלינו להתמקד

בקידום נושאים כלליים באתר שלנו וגוגל כבר יידע להפנות את הגולשים לדף המתאים.

 

אז לאור כל ההתפחויות האלה:

מה לדעתכם העידכון הבא שגוגל יביאו לנו?

איזה עידכון אתם הייתם מציעים לגוגל לעשות?

שלכם,

היידה.

מאמרים נוספים