דף הבית -> כללי -> מסמך דירוג האתרים הסודי של גוגל – סעיף שני
מסמך דירוג האתרים הסודי של גוגל – סעיף שני

מסמך דירוג האתרים הסודי של גוגל – סעיף שני

ברוכים הבאים לסעיף 2 מתוך החלק הראשון במסמך הסודי (היום כבר פחות סודי) של גוגל המגיע ממחלקת הספאם שכולנו היינו רוצים לדעת טוב יותר איך היא עובדת.

והפעם המסמך עוסק באופן מרתק במיוחד באופן בו גוגל מנסה להיכנס לתוך המוח של הגולש ובניסיון להבין מה עומד מאחורי הכוונה שלו כאשר הוא מקיש מונח חיפוש מסויים, כאשר צריך לזכור גם מה השפה בה הוא משתמש וגם באיזו מדינה הוא מקליד את מונח החיפוש. חברת גוגל אף פיתחה מודל נוסף להבנת כוונת הגולש על ידי חלוקה לשלוש קטגוריות של כוונה לעשות משהו, כוונה למצוא מידע כלשהו, וכוונה להגיע לאתר או דף ספציפי כלשהו.

המסמך אם כן עוסק הרבה בסמנטיקה גיאו-קאלטורלית (geo-cultural – תמיד רציתי להשתמש במונח הזה ולא יצא לי עד היום:) ) עם הרבה דוגמאות מעניינות, וכן בסיווגים השונים של כוונת הגולש, עם דוגמאות נוספות.

מי שלא קרא את החלק הראשון של המסמך יכול לקראו כאן (חלקו הראשון של המסמך הסודי).

אז הנה מתחילים…..

 

2.0    הבנת מונח החיפוש

לפני שאתם יכולים להעריך את המשימה, אתם צריכים להבין את מונח החיפוש. נא השתמשו במילון און-ליין או אנציקלופדיה הקיימת עבור יעד המשימה שלכם, או בצעו חיפוש ברשת על מנת לעזור לכם להבין את כל המילים במונח החיפוש. כל המחקר שלכם ברשת צריך להיות מבוצע בעזרת דפדפן פיירפוקס.

חשוב: אם אתם משתמשים במנוע חיפוש על מנת לחקור את מונח החיפוש, נא אל תסמכו על דירוג תוצאות החיפוש המוצגות בדף תוצאות החיפוש. מונח חיפוש עלול להכיל משמעויות נוספות מעבר לאלו הנמצאים בראש התוצאות. אל תצמידו דירוג גבוה לדף אינטרנט רק משום שהוא הופיע בראש רשימת תוצאות החיפוש.

הנה כמה דוגמאות לכמס סוגי מקורות אמינים הקיימים ברשת אשר יכולים לסייע:

אנציקלופדיות און ליין:

http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page:   גירסת האנגלית של ויקיפדיה.

http://www.wikipedia.org:   פורטל לשפות/מיקומים גיאוגרפיים שונים של ויקיפדיה.

כלי תרגום:

http://babelfish.altavista.com http://www.wordreference.com http://translate.google.com

 

 

2.1 הבנת כוונת הגולש

בנוסף להבנת המשמעות של מונח החיפוש, אתם חייבים גם להתחשב בכוונת הגולש. מה ניסה הגולש להשיג כאשר הוא הקליד את מונח החיפוש? אתם תצטרכו להבין את כוונת הגולש על מנת להעריך את דף הנחיתה.

תעריכו את מונח החיפוש (tetris], english (US]. רוב הגולשים דוברי האנגלית בארצות הברית שהקלידו את מונח החיפוש הזה יודעים שטטריס הוא משחק מחשב פופולארי. סביר להניח שכוונת הגולש היא לשחק את המשחק באופן מקוון ברשת.

הנה עוד כמה דוגמאות למונחי חיפוש וכוונות הגולשים:

מונח החיפוש

כוונת הגולש (כנראה)

[Fedex], English (US)

לעקוב אחרי משלוח חבילה או מציאת סניף פדאקס

[calendar], English (US)

מציאה, עריכה והדפסת לוח שנה לחודש או לשנה הנוכחיים

מציאת לוח שנה המציג חגים/חופשות

מציאת לוח שנה און-ליין לניהול הזמן של מישהו

[ebay], English (US)

לקנות או למכור מוצר/ים באי-ביי, או להגיע לדף הבית של אי-ביי

2.2   שפת משימה ויעד משימה

לכל מונחי החיפוש יש שפת משימה ויעד משימה. לזכור את זה יעזור לכם להבין את מונח החיפוש וכוונת הגולש. גולשים בחלקים שונים של העולם יכולות להיות להם ציפיות שונות לאותו מונח חיפוש.

מונח החיפוש

משמעות מונח החיפוש ביעד המשימה

כוונת הגולש (כנראה) ביעד המשימה

[football], English (US)

פוטבול אמריקאי המשוחק עם כדור חום אליפטי

למצוא תוצאות משחקים אחרונים, תאריכי המשחקים הבאים, תמונות, מידע על קבוצות וכו' בנוגע לפוטבול אמריקאי בארצות הברית.

[football], English (UK)

המשחק לו האמריקאים קוראים כדורגל, משוחק עם כדור עגול

למצוא תוצאות משחקים אחרונים, תאריכי המשחקים  הבאים, תמונות, מידע על קבוצות וכו' בנוגע לכדורגל באנגליה או שמא בכל מקום אחר בעולם.

2.3 מונחי חיפוש עם מספר משמעויות

למונחי חיפוש רבים יש יותר ממשמעות אחת. למשל, מונח החיפוש (apple], English (US] יכול להתייחס לחברת המחשבים או לפרי. או נקרא למשמעויות האפשריות הללו מובני מונח החיפוש.

מובן דומינאנטי: המובן הדומינאנטי של מונח חיפוש הוא המובן שיש לרוב הגולשים בראש כשהם חושבים עליו. לדוגמא, רוב הגולשים המקלידים (windows], English (US] רוצים לקבל תוצאות על מערכת הניהול של מיקרוסופט, יותר מאשר תוצאות על חלונות הזכוכית על קיר. המובן הדומינאנטי צריך להיות נהיר לכם, במיוחד לאחר שכבר ביצעתם מחקר קטן ברשת.

מובנים נפוצים: במקרים מסויימים, אין מובן דומינאנטי. מונח החיפוש (mercury], English (US] עלול להתייחס לחברת המכוניות, לכוכב הלכת, או למתכת (Hg).  משום שכל אלה הם לא המובן הדומינאנטי של המילה, הם מובנים נפוצים.

מובנים שוליים: לעיתים אתם תמצאו מובנים שאינם נפוצים כל כך. אלה מובנים שידועים רק לחלק מהגולשים. אנו נקרא לאלה מובנים שוליים. בחנו שוב את מונח החיפוש (mercury], English (US]. ישנן משמעויות אפשריות שכנראה אינן ידועות אף לרוב הגולשים דוברי האנגלית בארצות הברית, כגון מרקיורי ביטוח ימי וחדשות מרקיורי סן חוזה. אלה הם מובנים שוליים.

כאשר אתם באים להעריך דפים ביחס למובנים שוליים של מונח החיפוש, אתם תשתמשו בדירוגים נמוכים יותר מטבלת הדירוג. בסעיף 5.4, אנו נדון לפרטי פרטים כיצד לדרג עמודים כאשר למונח החיפוש יש מספר מובנים.

 2.4   סיווג כוונת הגולש: פעולה, מידע, וניווט – "עשה-דע-גלוש"

לעיתים זה עוזר לסווג את כוונת הגולש למונח חיפוש באחד או יותר משלושת הקטגוריות האלו:

  • כוונת פעולה – גולשים הרוצים לבצע מטרה מסויימת או להתחיל פעולה מסויימת, כגון הורדת תוכנה, לשחק במשחק און-ליין, לשלוח פרחים, למצוא סרטוני וידאו משעשעים, וכו'. אלו מונחי "עשייה": גולשים הרוצים לעשות משהו.
  • כוונת מידע: גולשים הרוצים להשיג מידע. אלה הם מונחי "ידיעה": גולשים הרוצים לדעת משהו.
  • כוונת ניווט: גולשים הרוצים להגיע לאתר מסויים או לדף מסויים. אלה הם מונחי "ניווט": גולשים הרוצים להגיע לדף מסויים.

דרך קלה לזכור זאת היא "עשה-דע-גלוש" (Do-Know-Go). סיווג מונחי חיפוש יכול לסייע לכם להבין כיצד לדרג דף אינטרנט. קחו נא לתשומת ליבכם שמונחי חיפוש רבים יכולים להתאים ליותר מסוג אחד של כוונת גולש.

 

2.4.1   מונחי פעולה – "עשה"

המטרה של מונח פעולה היא לבצע מטרה מסויימת או להתחיל פעולה מסויימת. המטרה או הפעילות יכולה להיות הורדת קובץ, קנייה, להשיג משהו, לצרוך אלמנט בידורי, או קיים אינטראקציה עם גורם שקיים ברשת.

גולשים רוצים לעשות משהו. הנה כמה דוגמאות למטרות ופעילויות:

  • קניית מוצר
  • הורדת תוכנה בחינם או בתשלום
  • לשלם חשבון דרך האינטרנט
  • לשחק משחק באינטרנט
  • להדפיס לוח שנה
  • לשלוח פרחים
  • לארגן תמונות או להזמין הדפסים באינטרנט
  • לצפות בקליפ וידאו
  • להעתיק תמונה או חלק ממנה
  • לענות על סקר
  • צפייה בדפי אינטרנט מבדרים כגון תמונות, רכילויות, סרטוני וידאו וכו'.
דפים המועילים ביחס למונח עשייה הם דפים המאפשרים לעשות את הפעולה או לבצע את המטרה.

מונח החיפוש

כוונת גולש סבירה

כתובת של דף מועיל

תיאור דף הנחיתה

[geography quiz], English (US)

להשתתף בחידון באינטרנט בנושא גיאוגרפיה

http://www.lufthansa-usa.com/useugame2007/html/play.html

דף עם חידון און-ליין בנושא גיאוגרפי שגולשים יכולים לבצע אותו.

[Beatles poster], English (US)

למצוא פוסטר של להקת החיפושיות או אולי לקנות אחד כזה.

http://www.allposters.com/-sp/-Posters_i317216_.htm

דף שבו ניתן לראות או לקנות פוסטר של להקת החיפושיות.

[download adobe reader], English (US)

להוריד תוכנה

http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html

הדף הרשמי להורדה בחינם באתר אדובי.

[fairy tale coloring pages], English (US)

להדפיס תמונות צבעוניות

http://www.dltk-teach.com/rhymes/color-index.htm

דף עם תמונות צבעוניות הניתנות להדפסה.

[online personality test], English (US)

לעשות מבחן אישיות באינטרנט

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes1.htm

 דף בו ניתן לבצע מבחן אישיות על פי יונג.

[what is my bmi?], English (US)

לחשב את ה-BMI (מדד מסת הגוף)

http://nhlbisupport.com/bmi/

http://www.cdc.gov/nccdphp/dnpa/bmi/

דפים מוערכים עם מחשבוני BMI

[good cop baby cop], English (US)

לצפות בסרט "שוטר טוב, תינוק טוב"

http://www.funnyordie.com/videos/33f2687080

דף שבו ניתן לצפות בסרט הזה.

[cute kitten pics],

English (US)

לצפות בתמונות של חתלתולים חמודים

http://thecuteproject.com/tags/kitten/

דף עם תמונות של חתלתולים חמודים לצפייה.

[Citizen Kane DVD], English (US)

לקנות את ה-די.וי.די. הזה

http://www.amazon.com/Citizen-Kane-Georgia-Backus/dp/B00003CX9E

http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=1980921

דף בו ניתן לקנות את הדי.וי.די. הזה.

[flowers], English US

קניית פרחים באינטרנט

http://www.ftd.com/

http://www.1800flowers.com/

http://www.proflowers.com/

דף בו ניתן להזמין פרחים באינטרנט

[play sudoku], English (US)

לשחק סודוקו באינטרנט

http://www.websudoku.com/

http://sudoku.com.au/

דף בו ניתן לשחק סודוקו באינטרנט

[calculate running pace], English (US)

לחשב קצב ריצה און-ליין

http://www.coolrunning.com/engine/4/4_1/96.shtml

דף עם מחשבון קצב ריצה

[bubble spinner 2],

English (US)

לשחק ב"באבל ספינר 2" און ליין או להוריד את המשחק.

Play Bubble Spinner 2 online or download the game

http://www.addictinggames.com/bubblespinner2.html

דפים בהם ניתן לשחק במשחק הזה או להוריד אותו

[Spanish English dictionary],

English (US)

לתרגם מילים מספרדית לאנגלית או מאנגלית לספרדית.

http://www.spanishdict.com/

http://www.wordreference.com/English_Spanish_Dictionary.asp/

דפים בהם ניתן לתרגם מילים בין שתי השפות אנגלית וספרדית.

2.4.2   מונחי מידע – "דע"

מונח מידע מבקש מידע על נושא מסויים. גולשים רוצים לדעת משהו; המטרה היא מציאת מידע.

דפים מועילים יכילו מידע איכותי מאוד, סמכותי ומקיף על מונח החיפוש.

מונח החיפוש

כוונת גולש סבירה

כתובת של דף מועיל תיאור דף הנחיתה

[Switzerland],

English (US)

מציאת מידע על נסיעות ותיירות בנוגע לתכנון חופשה או חג, או מציאת מידע בנוגע לגיאוגרפיה, השפות, הכלכלה וכו'.

http://www.lonelyplanet.com/switzerland

https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/sz.html

מדריך תיירות על שוייץ

דף העוסק בשוויץ מתוך ספר העובדות העולמי של ה-cia

[cryptology use in WWII], English (US)

מציאת מידע על נושא השימוש בהצפנה במלחמת העולם השנייה

http://www.nationalmuseum.af.mil/factsheets/factsheet.asp?id=9722

מאמר של מוזיאון חל האוויר של ארצות הברית אודות השימוש בהצפנה בזמן מלחמת העולם השנייה.

[how to remove candle wax from carpet], English (US)

מציאת מידע כיצד להסיר חלב של נר מהשטיח

http://www.goodhousekeeping.com/home/heloise/floors-carpets/remove-candle-wax-mar03

דף באתר מוכר וידוע של מגזין עם המידע הזה

2.4.3    מונחי ניווט – "גלוש"

כוונת הגולש של מונח ניווט היא לאתר דף אינטרנט מסויים. לגולשים יש איזשהו דף אינטרנט בודד שהם חושבים עליו או אתר שלם. דף האינטרנט הבודד הזה נקרא מטרת החיפוש.הגולשים רוצים להגיע/לגלוש אל המטרה.

הדף הכי מועיל המתאים למונח ניווט הוא דף המטרה.

מונח החיפוש

כוונת גולש סבירה

כתובת דף היעד

תיאור דף היעד

[ibm],

English (US)

להגיע לדף הבית של חברת איי.בי.אם.

http://www.ibm.com/

דף הבית הרשמי של חברת איי.בי.אם.

[youtube],

English (US)

להגיע לדף הבית של יו-טיוב

http://www.youtube.com/

דף הבית של יו-טיוב

[ebay],

Italian (IT)

להגיע לדף הבית האיטלקי של אי-ביי

http://www.ebay.it/

דף הבית הרשמי של אי-ביי איטליה

[harvard admissions],

French (FR)

 להגיע לדף ההרשמה של הארווארד.

http://admissions.college.harvard.edu/index.html

משרד קבלת תלמידים באתר הרשמי של אוניברסיטת הארווארד

[best buy store locator], English (US)

להגיע לדף הסניפים באתר בסט-ביי

http://www.bestbuy.com/site/olspage.jsp?id=cat12090&type=page

דף הסניפים באתר הרשמי של בסט-בי

[sony customer support], English (US)

להגיע לדף שירות לקוחות באתר סוני

http://esupport.sony.com/

דף תמיכה און ליין באתר הרשמי של סוני

[outback steakhouse menu], English (US)

להגיע לדף התפריטים באתר אאוטבאק

http://www.outback.com/menu/

דף התפריטים באתר הרשמי של בשר

digital cameras], English (US)

להגיע לדף המצלמות הדיגיטליות בדף של אתר קאנון. אמנם חברת קאנון ידועה מאוד בשל המצלמות הדיגיטאליות שלה, מטרת מונח החיפוש הוא דף מצלמות דיגיטאליות ולא דף הבית של חברת קאנון.

http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ProductCatIndexAct&fcategoryid=113

דף מצלמות דיגיטאליות באתר הרשמי של אתר קאנון.

, English (US)

להגיע לדף ההתחברות באתר של פייסבוק. למרות שגולשים יכולים להתחבר מדף הבית של פייסבוק, מטרת מונח החיפוש היא דף ההתחברות, לא דף הבית.

http://www.facebook.com/login.php

דף ההתחברות באתר הרשמי של פייסבוק

2.4.4   מונחי חיפוש עם כוונות גולש מרובות (עשה-דע-גלוש)

סביר הדבר שלמונחי חיפוש רבים יש יותר מכוונת גולש אחת. נא השתמשו בשיקול הדעת שלכם כאשר אתם מנסים להחליט אם כוונת גולש מסויימת סבירה יותר מכוונה אחרת. הנה כמה דוגמאות:

מונח חיפוש

כוונת גולש סבירה

כתובת של דף מועיל

תיאור דף הנחיתה

[download firefox],

English (US)

עשה וגלוש. מונח חיפוש זה יכול להיות גם מונח "עשה" וגם מונח "גלוש". גולשים הרוצים להוריד את דפדפן פיירפוקס (כוונת גולש "עשה"). גולשים רבים עושים לרצות להוריד את הדפדפן מאתר הבית הרשמי  של פיירפוקס(כוונת גולש "גלוש")

http://download.cnet.com/mozilla-firefox/

דף הנחיתה הוא דף הורדת דפדפן הפיירפוקס באתר הידוע והמוערך

cnet.com

גולשים רבים ירגישו נח להוריד את הדפדפן מאתר זה. דף זה מועיל לכוונת ה"עשה" של הגולש.

http://www.mozilla.com/en-US/firefox/firefox.html

דף הנחיתה הוא דף ההורדה באתר דפדפן פיירפוקס הרשמי.

דף זה עשוי להיות היעד ל מונח החיפוש והינו מועיל לכוונת ה"עשה" וה"גלוש" של הגולש.

[Nikon digital cameras], English (US)

עשהדע וגלוש. מונח חיפוש זה עשוי להיות מונח "עשה" ומונח "דע" ומונח "גלוש". הגולשים כנראה מעוניינים במצלמה דיגיטלית של ניקון.

חלק מהגולשים עושים להחליט ולקנות מצלמה ("עשה"), אבל חלקם כנראה מבצעים סקר שוק על חברת  ניקון ("דע) וחלקם מעוניינים לדפי מצלמות דיגיטליות באתר ניקון ("גלוש").

http://www.target.com/Nikon-Electronics/b?ie=UTF8&node=1084298

דף הנחיתה הוא דף "ניקון" באתר

target.com

יש מעל 30 דגמים של מצלמות דיגיטליות של ניקון למכירה והדף מכיל מחירים, פירוטי מוצרים וביקורות. דף זה מועיל הן לכוונת ה"עשה" וה"דע" של הגולש.

http://reviews.cnet.com/digital-camera-reviews/?filter=1000036_108496_&tag=centerColumnArea1.0

דף הנחיתה הינו דף הביקורות על "מצלמות דיגיטליות של ניקון" באתר

cnet.com

המכיל מידע מועיל על מצלמות דיגיטליות רבות של ניקון, המסודרות לפי מחיר, רזולוציה, סוג המצלמה הדיגיטלית ופיצ'רים.

הדף מאפשר לגולשים להשוות מחירים, פיצ'רים וכו'.

הדף הזה מועיל לכוונת ה"דע" של הגולש.

[ipad], English (US)

עשהדע וגלוש. מונח חיפוש זה עשוי להיות מונח "עשה" ומונח "דע" ומונח "גלוש". סביר שגולשים יתעניינו בקניית אייפוד ("עשה"), אבל חלקם עשויים לעשות מחקר ("דע"), וחלקם עשויים לרצות להגיע לדפי האייפוד באתר של אפל ("גלוש").

http://www.engadget.com/2010/04/03/apple-ipad-review/

דף הנחיתה באתר

engadget.com

מכיל ביקורת מקיפה על האייפוד. דף זה מועיל לכוונת ה"דע" של הגולש.

http://store.apple.com/us/browse/home/shop_ipad/family/ipad?mco=OTY2ODA0NQ

דף הנחיתה הינו דף האייפוד בחנות שהיא חלק מהאתר הרשמי של אפל. גולשים עשויים לבצע קנייה ולמצואמידע.

דף זה עשוי להיות היעד למונח החיפוש והינו מועיל לכוונת ה"עשה", ה"דע" וה"גלוש" של הגולש.

http://www.apple.com/ipad/

דף הנחיתה הוא דף המוצר אייפוד באתר הרשמי של אפל.

דף זה עשוי להיות היעד של מונח החיפוש והינו מועיל לכוונת ה"דע" וה"גלוש" של הגולש.

 ===========================================================

עד כאן להיום. אז מה המחשבות שלכם בנושא? האם זה עוזר לכם להבין כיצד גוגל חושב כשהוא מדרג את האתרים?

האם המידע כאן יעזור לכם לבצע מחקר מילים טוב יותר?

השמיעו את קולכם…

אודות Kfir Lev Sinai

כפיר לב סיני הוא מנהל פרוייקטים בחברת היידה. הוא מעריץ את גוגל אבל אוהב גם לתמרן את מנוע החיפוש שלהם. אם תרצו, תוכלו לשוחח איתו בדף ה גוגל+ שלו.

3 תגובות

  1. בהחלט מסייע להבין כיצד מנוע החיפוש מתרגם את מילות החיפוש של הגולשים ומכאן את מחקר מילות המפתח שיש לבצע לאתרים, שמות העמודים, התוכן שניתן יהיה למצוא בהם.
    תמיד ידעתי שכתיבה לגוגל אינה נכונה! צריך לכתוב עבור הגולשים וגוגל יבין….

    תודה על הכתבה

  2. קשה לי להאמין שמי שמחפש – [fairy tale coloring pages], English (US) – באמת מחפש עם תמונות צבעוניות הניתנות להדפסה. – לדעתי זה חיפוש של דף עם תמונות בשחור לבן (LINEART) שאפשר להדפיס ולצבוע (כפעילות לילדים).

השאר תגובה

כתובת הדואר האלקטרוני לא תתפרסם.השדות הדרושים - מסומנים *

*

חזור לראש העמוד