גוגל פלוס – היכרות ראשונית

גוגל פלוס
גוגל +

אם יש דבר שאפשר להגיד על גוגל, זה כשהיא נחושה להגיע למשהו – שום דבר לא עוצר בעדה.  אם גוגל החליטה כבר לפני עשור שהיא רוצה להיכנס לזירה החברתית, גם ענקית כמו פייסבוק לא תעצור בעדה.

בחודש יולי 2011 הושקה סוף סוף הרשת החברתית החדשה של גוגל, גוגל פלוס, וכמו שזה נראה כרגע , בהחלט היה שווה לחכות.

הניסיונות הקודמים לא צלחו יפה בשנים הקודמות עם השקתן של orkut, buzz ו- wave, אך בהחלט אפשר לראות שגוגל אמנם כשלו , אך בהחלט למדו מהכישלון.

 

גוגל פלוס – רשת חברתית אינטימית

אחד המאפיינים הבולטים ביותר ברשת החדשה הוא האינטימיות שהיא מציעה.  עד כמה שזה יישמע אירוני גוגל יצרו עבורנו רשת חברתית שתהיה אינטימית, ואולי בכך הצליחו למצוא את הנקודה הרגישה ביותר במודל של פייסבוק.

פייסבוק פועלת לפי מנגנון בו הקשרים בין אנשים מוגדרים כ"חברים".

גוגל פלוס לעומתה, זיהתה את הבעייתיות בהגדרה זו ובחרה להגדיר את היחסים בינינו באסטרטגיה שונה – בעוד בפייסבוק היחס הנו בין אחד לאחד בהגדרה הבסיסית של "חברים",  בגוגל היחס הנו בין אדם לקבוצות.  גוגל מבין שהקשרים בינינו לבין חברינו אינם זהים ויש צורך לחלק את האנשים ל"מעגלים" וכאן למעשה היתרון הגדול ביותר של גוגל+.

 

המעגלים של גוגל + – שינוי תפיסה בשיתוף החברתי

אחת הבעיות הגדולות ביותר של פייסבוק היא בעיית הפרטיות.  מעצם ההגדרה הזהה של היחס בינינו לבין כל אחד מחברינו בפייסבוק, נוצרת בעיה בה כל פעם שאנו מעוניינים לשתף מידע, הוא יהיה גלוי לכל חברינו.   (מעטים ממשתמשי הפייסבוק חילקו את חבריהם לקבוצות לפי נושאים מסוימים, כיוון שפונקציה זו נוספה בשלב מאוחר יותר).

גוגל + מכתיבה עבורנו מראש את הדרך בה נתנהל ברשת.  גוגל מתייחסת לכל מערכות היחסים בדומה ל-Twitter ומאפשרת לנו "לעקוב" אחר האנשים שמעניינים אותנו, לצד האפשרות לאנשים אחרים "לעקוב" אחרינו.

כך למשל אם נרצה לחשוף משהו למעגל מצומצם של אנשים (כמו למשל תמונה של הילדה החדשה שהצטרפה למשפחה), נוכל בקלות לשתף אותה למעגל המשפחה בלבד.

שיטת המעגלים היא בהחלט יתרון משמעותי, כי היא מאפשרת לנו לקבוע את רמת היחסים שלנו עם כל אחד ואחת.

 

הכרות עם המודולים של גוגל +

גוגל פלוס נגד פייסבוק - השוואה
גוגל פלוס נגד פייסבוק - השוואה

מלבד המעגלים, שללא ספק מהווים את השינוי המהותי ביותר בין פייסבוק לגוגל פלוס, יש דמיון רב בין הרשתות, אך גם חידושים.

 

Hangout / זולות:

צ'אט וידאו של גוגל פלוס – מאפשר לנו לנהל שיחות Video conference  עד 25 משתתפים.   פייסבוק מיהרה לשחרר הצהרה על שיתוף פעולה עם Skype לקיום צ'אט וידאו דומה, אך נכון לימים אלו האיכות אינה דומה וההאנגאאוט של גוגל פלוס עדיף.  Skype  אולי תוכנה נהדרת בפני עצמה, אך בחיבור עם פייסבוק משהו עדיין לוקה בחסר.

 

HUDDLE / צ'אט

במקרה זה לגוגל היה קל, הצ'אט של גוגל + מתבסס על שירות הצ'אט של Gmail.  בכלי זה תוכלו לנהל צ'אטים עם משתמשים רבים במקביל.  אפשר להתחיל צ'אטים קבוצתיים עם מעגל מסוים שלכם. כל הצ'אטים נשמרים.   הצ'אט מאוד דומה לצ'אט של פייסבוק, חוץ מהעבודה שלאחרונה הצ'אט של פייסבוק גורם לבעיות רבות בתפעול השוטף.

 

גוגל פלוס – שיתוף קבצים:

מבחינת יכולות שיתוף הקבצים, גם בגוגל פלוס ניתן לשתף תכנים מהרשת באמצעות העלאת קישור לדף המצורף מהאתר בו הוא נמצא.

גוגל פלוס מאפשר לנו לשתף תמונות, סרטונים ומיקום (רלוונטי יותר לשיתוף באמצעות הסלולר).    באמצעות הטלפונים של אנדרואיד ניתן לעשות שיתוף מיידי של תמונות ישירות לאלבום בגוגל פלוס.

הוספה ותיוג של תמונות זהים לפייסבוק, רק שבגוגל פלוס ניתן לבחור עם מי לשתף אותן.

 

Sparks / ניצוצות:

ניצוצות מאפשר לכם לשתף קבצים ותכנים בהתאם לתחומים שמעניינים אתכם. באזור הניצוצות תוכלו להגדיר באילו תחומים ונושאים הייתם מעוניינים לקבל מידע שוטף מהרשת ולשתף אותם ישירות לפרופיל שלכם בגוגל פלוס.  שירות זה פועל על היכולות של גוגל שאנו מכירים מ- Google alert, בהן ניתן לקבל עדכונים שוטפים על נושא מסוים.    שירות זה מהווה שינוי גישה בדפוס הפעולה של גוגל, שעד היום דגל בקונספט לפיו הגולש אקטיבי ומחפש אחר מידע ברשת – כעת גוגל מאפשר לנו גם את האופציה השנייה לפיה אנו נשהה ברשת החברתית ונחכה שהתכנים הרלוונטיים והמעניינים בלבד יגיעו אלינו.

 

יכולות שיתוף לרשת החברתית החדשה:

כפי שאנו מכירים את כפתור ה- share , recommend  או send  של פייסבוק, כך בדיוק כפי שיש כפתור לייק בכל אתר, הושק גם כפתור +1 של גוגל שניתן לצרף לכל אתר.   הכפתור מופיע גם לצד תוצאות החיפוש ואפילו לצד המודעות הממומנות..   לחיצה על הכפתור אוטומטית משתפת את המידע על קיר הגוגל + שלכם.     בינתיים נהנים גוגל מהיכולת לשלב בין כל השירותים שלהם כמו Gmail, picasa, מפות, שלל מוצרים נוספים וכמובן מנוע החיפוש שלהם, כדי לאפשר שיתוף ישיר של קבצים לפרופיל הגוגל פלוס שלכם.

 

האם אנו צפויים לראות שינוי והשפעה על תוצאות החיפוש?  די ברור שכן, נצטרך לחכות ולראות ולנתח את התוצאות בהתאם לפני שנתחיל להבין איך זה משפיע על קידום אתרים בגוגל.

בינתיים זה רלוונטי בעיקר כשבעת חיפוש בגוגל אנו רואים על אילו תוצאות החברים במעגלים שלנו הצביעו +1.

 

גוגל פלוס – ציון ראשוני:

זרם (ה-news feed של פייסבוק): מאפשר לנו לקבוע אילו ידיעות נראה ומאילו מעגלים.  גם ביכולת השיתוף ניתן לקבוע איזה מעגל יצפה במסרים שלנו.   מגדיל את השליטה של המשתמש לקבוע מי יוכל לצפות בתכנים שלו. + גדול לפרטיות שלנו. ציון: 9

עיצוב: לא נפלתי. מאוד תואם לקו העיצוב של גוגל – פשוט ונקי.   ציון: 5

מעגלים: לטעמי היתרון הגדול ביותר של גוגל פלוס, וללא ספק זה שמייחד אותה ויגרום לה הפעם להישאר.   ציון: 9 (ורק בשל העובדה שהחזרתם לנו את הפרטיות והשליטה).

תפעול ממשק משתמש: מאוד נוח, שימוש קצר ומהיר מגלה לכם את יכולות הרשת.  עם זאת, לא ברור אם כל המודולים שלהם יעניינו אותנו, כמו למשל "ניצוצות".      ציון: 8

זולות: סוף סוף נולד לו שירות ברשת שמאפשר לנו לעשות שיחות וידאו מרובות משתתפים.   תחשבו על האפשרויות שלנו לנהל שיחות עסקיות בין צוותי עבודה במקומות שונים, או לשוחח עם מספר קרובי משפחה בחו"ל.   ציון: 7 (ורק בגלל שעוד לא יצא לי להתנסות בשיחות מרובות משתתפים עדיין, אבל ממה שאני שומע, זה עובד נהדר).

צ'אט קבוצתי: עובד על הצ'אט של Gmail.  עדיף על הצ'אט של פייסבוק.  ציון: 9

ניצוצות: באופן אישי עדיין לא התחברתי לזה.  נחכה ונראה איך הגולשים ברשת מתחברים לזה.  נראה לא מעניין בינתיים, אך הכול תלוי בדפוס בו נמשיך לצרוך תכנים ברשת – האם אנו הולכים לחפש בגוגל, או מחכים שהתכנים יגיעו אלינו.     ציון:  5

מה אתם חושבים?  האם לגוגל פלוס יש סיכוי בהתמודדות מול פייסבוק?

לסיכום, סרטון מעניין על גוגל פלוס:


 

מאמרים נוספים