מסמך דירוג האתרים הסודי של גוגל – סעיף ראשון

אירוע נדיר בהחלט אירע בשמי קידום האתרים בעולם ובארץ. מסמך פנימי של גוגל הודלף החוצה אשר מגלה כיצד גוגל מדרגת דפי אינטרנט לפי הערך שהם נותנים לגולשים ולפי מידת הספאם שלהם.

עבור מקדמי אתרים הערך של המסמך הזה הוא עצום. נכון, הוא לא יפיל אותנו מהכיסא אבל הוא פותח לנו פתח נוסף להבנה איך גוגל עובדת וכן המסמך מאושש תיאוריות כאלו ואחרות. למשל, בטח חשבתם שעדכון פנדה לא יוכל לפענח שהאתר שלכם נועד לצרכי קידום בלבד? חכו, חכו, עד שהפנדות האנושיות יבקרו באתר שלכם ויסמנו אותו כחסר ערך לחלוטין.

כפי שניתן להבין מהמסמך מדובר במסמך הדרכה לעובדים במחלקת הספאם של גוגל בראשותו של מאט קאטס המפורסם (אולי הוא יהודי: מתתיהו כץ?). מבין השורות אף ניתן להבין שאנשים אלו עובדים מהבית, כמו למשל ההמלצה להתקין אנטי וירוס כדי שהמחשב שלהם לא יפגע.

אנו בחברת היידה החלטנו לתרגם את המסמך הזה, כל שבוע נתרגם עוד סעיף ועוד סעיף. ובינתיים כל סעיף כזה יתן לנו חומר למחשבה ולדיון. אל תהיו פאסיביים, אם במהלך הקריאה קופצת לכם מחשבה מעניינת – שתפו אותה בתגובות למטה. כמו כן, אם יש לכם הצעות תרגום טובות יותר, שתפו גם אותן, אנו נשמח לתקן.

ודבר אחרון: גוגל! תודה רבה!!!

אז הנה אנחנו מתחילים:

חלק ראשון:  הנחיות דירוג

1.0  ברוכים הבאים לתכנית דירוג איכות החיפוש!

כמדרגי איכות החיפוש, אתם תעבדו בפרויקטים מסוגים שונים של דירוג. הקווים המנחים האלו מכסים רק חלק מדירוג איכות חיפוש – דירוג כתובות דפי אינטרנט (URL).

בבקשה קחו את הזמן לקרוא בקפידה את הקווים המנחים הללו. הרעיונות המוצגים כאן הינם חשובים גם לסוגי הדירוג האחרים. כאשר תוכלו לבצע דירוג url, אתם תהיו ממש על הדרך הנכונה להיות מדרגי איכות חיפוש מוצלחים!

1.1  דירוג url – מבוא.

לכל משימת דירוג כתובת אינטרנט שתידרשו אליה, אתם תראו מונח חיפוש (query) וכתובת. אתם צריכים:

  • לחקור את מונח החיפוש.
  • להקליק על כתובת ה-url כדי לבקר בדף הנחיתה
  • לתת דירוג המבוסס על הכללים בחוברת זאת.

1.2  הגדרות דירוג חשובות ורעיונות נוספים

מנוע חיפוש (search engine): מנוע חיפוש הינו אתר המאפשר למשתמשים לערוך חיפוש ברשת האינטרנט על ידי הכנסת מילים או סמלים לתוך תיבת חיפוש.

מונח חיפוש (query): מונח חיפוש הינו מחרוזת של מילים (או מילה אחת), מספר/ים ו/או סמלים שהמשתמש מקליד לתוך תיבת החיפוש של מנוע חיפוש. במדריך זה אנו נתייחס לפעמים למחרוזות של מילים, מספרים או סמלים כ"מונחי חיפוש". יש כאלו שיקראו לזה "מילות מפתח" (key words). במדריך זה מונחי חיפוש יהיו מוקפים בסוגריים מרובעות. אם גולש מקליד את המילים "מצלמות דיגיטליות" בתיבת החיפוש, אנו נציג אותם: [מצלמות דיגיטליות].

כוונת המשתמש (user intent): כאשר גולש מקליד מונח חיפוש, הוא מנסה להשיג משהו, כגון מציאת מידע, או קניית מוצר און-ליין. אנו מתייחסים למטרה הזו ככוונת המשתמש.

משימת שפה ומשימת מיקום (language take and location task): מונחי חיפוש כוללים משימת שפה ומשימת מיקום ויראו כך במדריך זה: [מצלמות דיגיטליות], ספרדית (es). סגנון זה מצביע על כך שמונח החיפוש מצלמות דיגיטליות הוקלד לתוך תיבת החיפוש על ידי משתמש  דובר ספרדית בספרד. משימת מיקום מיוצגת על ידי קוד מדינה בעל שתי אותיות. קוד המדינה של ספרד הינו ES. אם מונח החיפוש הוקלד ע"י משתמש דובר ספרדית במקסיקו, זה יראה כך: [מצלמות דיגיטליות], ספרדית (MX).

דף בית (של אתר): כשאנו משתמשים בביטוי דף הבית, אנו מתייחסים לדף הראשי של אתר. זה הדף הראשון שהגולשים רואים כשהאתר עולה. הכתובת של דף הבית של אתר בדרך כלל מסתיימת עם .קום, .edu, .org, .gov וכו' או עם קוד מדינה בעל שתי אותיות בארצות שמחוץ לארצות הברית, כגון .jp, .mx, .ru, וכו'. לדוגמא, http://www.apple.com/ הוא דף הבית של אתר חברת המחשבים אפל. ו-http://www.mcdonalds.com/  הוא דף הבית של אתר תאגיד ההאמבורגרים של מקדונלד. אנו מודעים לכך שיש ארצות בהם משתמשים במונח דף הבית (homepage) כמתייחס לכל האתר של חברה, ארגון, איש פרטי וכו'. עם זאת, אנו משתמשים בביטוי "דף בית" כמתייחס לדף הראשי בלבד.

תת-דף (sub-page): דף באתר שהוא לא דף הבית. לדוגמאhttp://www.apple.com/iphone/ הוא תת דף באתר של אפל. דוגמא נוספת מהאתר של מקדונלד http://www.mcdonalds.com/usa/rest_locator.html.

עוד על ההבדלים בין תיקייה לסאב דומיין.

דף אינטרנט (webpage): כל דף באתר. הוא יכול להיות דף בית או תת דף של האתר.

כתובת אינטרנט (URL): ה-URL הינו הכתובת באינטרנט של דף שאתם תעריכו. זה הדף שאתם תראו אחרי שתקליקו על ה-URL. מדריך זה יסביר איך להעריך את התוכן  של דף הנחיתה. ייתכן ותראו מודעות וקישורים ממומנים על דפי נחיתה רבים. אתם תצטרכו להעריך רק את התוכן שפורסם על ידי בעל האתר (webmaster). הדירוג שלכם לא יתבסס על מודעות או קישורים ממומנים בדף (גם אם הם קשורים למונח החיפוש).

שימושיות (utilty): השימושיות של דף הנחיתה הוא המידה עד כמה מועיל הדף לכוונת הגולש. דפים עם שימושית טובה הם מועילים לגולשים. דפים ללא שימושיות הם חסרי ערך. שימושיות היא המדד הכי חשוב לאיכות מנוע חיפוש, ולכן היא הפקטור החשוב ביותר לחשוב עליו כאשר אתם מעריכים דפי אינטרנט. (ההדגשה במקור).

 

מדד הדירוג יתואר בפירוט בסעיף 4, אבל הנה הצצה כללית. לכל משימה, תצטרכו להצמיד את אחד הדירוגים הבאים בדיוק:

מדד דירוג

תיאור

חיוני

קטגוריית דירוג מיוחדת (ראה סעיף 4.1)

שימושי

דף אשר מסייע מאוד לרוב הגולשים

רלוונטי

דף אשר מסייע להרבה או לחלק מהגולשים.

רלוונטי מעט

דף אשר לא מסייע מאוד לרוב הגולשים

לא קשור או חסר ערך

דף אשר מסייע למעט מאוד גולשים או לאף אחד

לא ניתן לדירוג

דף אשר לא ניתן להעריך אותו. תיאור מלא ניתן למצוא בסעיף 4.6

תוכלו גם להצמיד את התוויות הבאות: לא ספאם, אולי ספאם, ספאם, פורנו וזדוני. תוויות אלו ידונו בסעיף 6.

1.3   המטרה של דירוג איכות חיפוש.

הדירוגים שלכם ישמשו על מנת להעריך את איכות מנוע החיפוש בכל העולם. מנועי חיפוש טובים מביאים תוצאות שמסייעות למשתמשים בשפה שלהם ובמיקום שלהם.

1.4  מדרגים חייבים לייצג את המשתמש (גולש)

זה מאוד חשוב שתייצגו את המשתמש. המשתמש הוא אדם שחי במשימת המיקום שלכם ודובר את משימת השפה, (מצטער – אשמח להצעות תרגום טובות יותר. הערת המתרגם) ואשר הוא הקליד את מונח החיפוש שלו בתיבת החיפוש.

אתם צריכים להכיר טוב את שפת המשימה והמיקום על מנת לייצג את החוויה של המשתמשים שלכם, בארץ המיקום שלכם. אם אין לכם את הידע לעשות כך, אנא הודיעו למעביד שלכם.

1.5  מידע על בטיחות באינטרנט

במהלך העבודה שלכם, אתם תתקלו בכל מיני אתרים שונים. חלק מהם עלולים להזיק למחשב שלכם אלא אם תנהגו בזהירות. בבקשה אל תורידו יישומים, תוכנות הניתנות להפעלה, או קבצים בעלי פוטנציאל מסוכן. אל תקליקו על אף קישור שאינכם מרגישים נוח לעשות כן. אנו ממליצים בכל תוקף שתהיה לכם הגנת אנטי-וירוס ואנטי-רוגלות (anti-spyware) על המחשב שלכם. תוכנות אלו יש לעדכן באופן תדיר אחרת המחשב שלכם לא יהיה מוגן. יש הרבה מוצרי אנטי וירוס ואנטי רוגלות בחינם או המוצעים לקנייה ברשת.

אנו מציעים שתפתחו רק קבצים שאתם מרגישים בנוח לעשות כן. אנא הרגישו חופשי לדלג על משימות אם הן מכילות סוגי קבצים לא ידועים או חשודים.

סוגי הקבצים הרשומים למטה נחשבים בדרך כלל לבטוחים אם תוכנת אנטי וירוס מותקנת כמו שצריך:

  • .txt (text file)
  • .ppt or .pptx (Microsoft PowerPoint)
  • .doc or .docx (Microsoft Word)
  • .xls or .xlsx (Microsoft Excel)
  • .pdf (PDF) files

אם אתם נתקלים בדף אשר מכיל הודעה אזהרה, כגון "אזהרה-ביקור באתר זה עלול להזיק למחשב שלך", או אם תוכנת האנטי וירוס שלך מזהירה אתכם לגבי דף מסויים, אל לכם לנסות לבקר בדף על מנת לדרג אותו. עליהם במקום זאת להצמיד לדף דירוג לא ניתן לדירוג: הדף לא עלה. תיאור של דירוג זה ניתן למצוא בסעיף 4.6.1.

 ==============================================================

 בשבוע הבא נביא לכם את ההמשך. אז מה עלה לכם בראש כשקראתם?

מאמרים נוספים